خبرگزاری کار ایران

پایان بحران سیاسی در عراق؛

بغداد و اربیل درباره وضعیت کرکوک به توافق رسیدند

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۲۰۸

دولت مرکزی و مسؤولان اقلیم کردستان عراق درباره اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی، که مربوط به عادی‌سازی اوضاع در شهر نفت‌خیر کرکوک است، توافق کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از السومریه‌نیوز، دفتر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: العبادی و هیات اقلیم کردستان درباره حل اختلافات مربوط به ماده ۱۴۰ قانون اساسی توافق کردند.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق و هیات اقلیم کردستان همچنین توافق کردند که مقدمات لازم را برای آغاز سرشماری پس از آزادسازی همه مناطق اشغالی فراهم کنند.

طبق این بیانیه، پایبندی به مذاکرات، حفظ آرامش و خویشتنداری، پایبندی به قانون اساسی برای حفظ وحدت ملی و همزیستی مسالمت‌آمیز بین قومیت‌ها و نژادها، جلوگیری از هرگونه مناقشات بیهوده و متمرکز کردن تلاش‌ها بر مساله مبارزه با تروریسم از دیگر مواردی بود که العبادی و هیات اعزامی اقلیم کردستان به بغداد درباره آنها توافق کردند.

طبق این گزارش، هیاتی از اقلیم کردستان عراق، روز گذشته وارد بغداد شد و با «فؤاد معصوم» رئیس‌جمهوری و «سلیم الجبوری» رئیس مجلس نمایندگان دیدار و درباره روابط دوجانبه و وضعیت استان کرکوک رایزنی کردند.

ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق تصریح می‌کند که دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان می‌بایست درباره استان‌هایی، که ساکنان آن را کردها و اعراب و دیگر قومیت‌ها تشکیل می‌دهند از طریق همه‌پرسی تصمیم بگیرند. این استان‌ها از جمله نینوی، کرکوک، دیالی و صلاح‌الدین هستند که استان کرکوک با اکثریت کردی، بیشترین اختلافات را به خود جلب کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز