خبرگزاری کار ایران

سازمان ملل:

پاک‌سازی سوریه و عراق از مواد منفجره نیم‌قرن طول می‌کشد

asdasd
کد خبر : ۴۷۴۸۹۳

مدیر «خدمات پاکسازی مـین» در سازمان ملل متحد اعلام کرد که پاک‌سازی کشورهای عراق و سوریه از مـین و مواد منفجره باقی‌مانده، در صورتی‌که زمانی آرامش در این کشورها برقرار شود، به ۴۰ تا ۵۰ سال زمان، کار سخت و میلیاردها دلار بودجه نیاز دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «اگنس مارچلو» مدیر «خدمات پاک‌سازی مـین» در سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، آینده‌ای نه چندان خوش‌بینانه ترسیم کرده‌است که عملی شدن همان هم در حال حاضر که عراق و سوریه درگیر جنگ داخلی، نبرد با گروه تروریستی داعش، بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی هستند، چندان ممکن به‌نظر نمی‌رسد.

مارچلو اعلام کرد، پاک‌سازی کشورهای عراق و سوریه از مـین و مواد منفجره باقی‌مانده، در صورتی‌که زمانی آرامش در این کشورها برقرار شود، به ۴۰ تا ۵۰ سال زمان، کار سخت و میلیاردها دلار بودجه نیاز دارد.

این مقام سازمان ملل در جریان یک کنفرانس خبری در «روز جهانی آگاهی در مورد مـین» با خبرنگاران گفت‌وگو کرده‌ است. در روزی که گزارش‌های تازه از «حمله شیمیایی» و مرگ ده‌ها نفر، از جمله زنان و کودکان، در استان ادلب، در کشور جنگ‌زده سوریه، حکایت دارند.

مدیر «خدمات پاک‌سازی مـین»ِ سازمان ملل متحد، گفته است برای آن‌که بتوان روزی مین‌ها، جنگ‌افزارهای قابل انفجار و تسلیحات عمل‌نکرده را از مناطق تحت کنترل داعش در عراق خارج کرد، باید سالیانه ۱۸۰ میلیون دلار هزینه پرداخت. تنها پاک‌سازی شهر موصل به سال‌ها فعالیت و سالیانه ۵۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد.

مارچلو می‌افزاید هدف نهایی این است که دولت عراق را قانع کرد، خود مستقیما مسئولیت حل مشکلات موجود را برعهده بگیرد، همان‌طور که در نهایت کشورهای فرانسه، آلمان یا بریتانیا، پس از جنگ دوم جهانی عمل کردند.

وی در مورد سوریه گفته است که پاک‌سازی این کشور به تلاش‌هایی «در حد و اندازه عظیم» نیاز دارد، اما ابراز امیدواری کرده‌است که روزی، در صورت تامین بودجه مورد نیاز، این کار شدنی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز