خبرگزاری کار ایران

ناتو:

ارتش ترکیه تضعیف شده است

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۶۹۹

پیمان نظامی آتلانیتک شمالی( ناتو) درباره مهارت ارتش ترکیه در اجرای عملیات نظامی تردید نشان داده و اعلام کرده است که ارتش ترکیه بویژه در نیروی دریایی و هوایی تضعیف شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از ولت آم‌زونتاگ، یک دیپلمات برجسته ناتو اعلام کرد که ارتش ترکیه بویژه در نیروی دریایی و هوایی تضعیف شده و توانایی آن در اجرای عملیات نظامی کاهش پیدا کرده است.

ترکیه از سال ۱۹۵۲ عضو پیمان ناتو است و بزرگترین ارتش ناتو را بعد از آمریکا دارد.

ادعای دیپلمات برجسته در ناتو درباره قابلیت و توانایی ارتش ترکیه زمانی مطرح شده است که ترکیه عملیات «سپر فرات» در شمال سوریه را بعد از بیرون آوردن شهرهای «جرابلس» و «الباب» از چنگ گروه داعش خاتمه یافته اعلام کرد. این عملیات ۷ ماه  طول کشید و بنابه گفته مقامات ترکیه، ماموریت آن با موفقیت خاتمه یافته است.

هدف این عملیات دور کردن داعش از مرزهای ترکیه و همچنین ممانعت از پیشروی واحدهای شبه‌نظامی کرد متعلق به «یگان‌های مدافع خلق» بود. دولت ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌داند و هر دو را گرو‌ه‌های تروریستی تلقی می‌کند.

دیپلمات برجسته ناتو به بروز مشکلات در برنامه‌ریزی و اجرایی کردن عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه علیه گروه داعش و گروه‌های مسلح کرد صحبت کرده است.

ژنرال «کورتیس اسکارپاروتی» فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در اروپا هم در ماه دسامبر ۲۰۱۶ گفت کودتای نافرجام در ترکیه تاثیر قابل توجهی در ساختار فرماندهی ارتش ترکیه داشته است. اخراج بسیاری از دیپلمات‌های ترکیه در مقر بروکسل ناتو نیز به «سردرگمی» منجر شده است.

پس از کودتای نافرجام در ترکیه ۱۵۰ نفر از کادر مجرب ارتش این کشور، که در قرارگاه اصلی ناتو در بروکسل مستقر بودند از کار برکنار شدند. به گفته فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در اروپا، دیپلمات‌های جدید ترک که در قرار گاه ناتو در بروکسل مستقر شدند افراد بی‌تجربه‌ای هستند. بخشی از این افراد حتی به زبان انگلیسی تسلط ندارند و از اطلاعات پایه‌ای پیرامون ناتو و مسائل امنیتی برخودار نیستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز