خبرگزاری کار ایران

مهتدی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت پرده ایجاد شکاف در میان اعضای اتحادیه عرب/ دلایل عدم تمایل سوریه نسبت به عضویت مجدد در اتحادیه

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۸۱۵

اقدام‌های قطر و عربستان یکی از دلایلی است که موجب شده تا سوریه نتواند مجددا به عضویت اتحادیه عرب دربیاید در حالی که دمشق یکی از بنیانگذاران این اتحادیه به حساب می‌آید.

«محمدعلی مهتدی» تحلیلگر ارشد مسائل منطقه با اشاره به اختلاف به وجود آمده در میان کشورهای اتحادیه عرب در مورد احیاء عضویت دمشق در این اتحادیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در بررسی مبداء و سرمنشاء تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب باید به این نکته توجه کرد که پس از ورود قطر و عربستان به این پرونده شاهد کنارگذاشته شدن سوریه از اتحادیه عرب بودیم و همچنان هم با ورود دمشق به اتحادیه مخالف هستند. از این جهت باید بگوییم که اتحادیه عرب عملاً و رسماً بر اساس نظرات و تصمیم‌های قطر و عربستان فعالیت می‌کند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های آنها امروز شاهد هستیم که عضویت سوریه در این اتحادیه به حالت تعلیق درآمده است.

وی ادامه داد: سوریه خود یکی از بنیانگذاران اتحادیه عرب به حساب می‌آید اما امروزه شاهد هستیم که اتخاذ سیاست‌های غلط کشورهای منطقه موجب شده است تا این کشور به بهانه‌های مختلف و واهی از گردونه کشورهای این اتحادیه به بیرون رانده شود. از سوی دیگر شاهد هستیم که ارتش سوریه در ماه‌های گذشته توانسته‌ است به دستاوردهای خوبی دست پیدا کند و همین موضوع موجب شده است تا شکست دولت سوریه در زمین بازی این کشور بر خلاف نظر و راهبردهای کشورهای منطقه به بن‌بست منتهی شود. از این‌رو با توجه به سیاست‌های تنش‌آمیز اعراب منطقه بدون تردید دسته‌ای از آنها نسبت به ورود مجدد سوریه در بین کشورهای اتحادیه عرب تمایل ندارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به درخواست وزیر خارجه سوریه مبنی بر عضویت مجدد این کشور در اتحادیه عرب گفت: پس از آن که وزیر خارجه سوریه درخواست پیوستن مجدد کشورش به اتحادیه عرب را تقدیم «احمد ابوالغیط» دبیر کل این اتحادیه کرده بود وی صراحتا اعلام کرد که عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب به زودی محقق نخواهد شد که البته او هیچ‌گونه دلیل مستند و مستدل برای این ادعای خود مطرح نکرده بود. چراکه اساساً دبیرکل اتحادیه عرب نزدیکی زیادی به عربستان و قطر دارد و از این نظر می‌توان وی را حامی سیاست‌های این دو کشور دانست . حتی عده‌ای معتقد هستند که اتحادیه عرب به کلی نابود شده است و هیچ‌گونه فعالیتی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اتحادیه همانند دولت‌های حاضر در پیمان ناتو بر اساس اساس‌نامه این اتحادیه ملزم هستند تا در صورتی که یک کشور مورد تجاوز قرار گیرد، سایر کشورهای عضو اتحادیه به حمایت از آن بپردازند. از این جهت در پرونده سوریه علاوه بر آنکه هیچ‌کدام از کشورها از دمشق حمایت نکردند شاهد آتش‌افروزی بیشتر در قبال سوریه بودیم. همچنین در قضیه فلسطین هم شاهد چنین موضوعی هستیم و به نوعی یک مدل از شرمندگی برای آنها به وجود آمده است. به گونه‌ای که باید بدانیم سوریه عضو سازمان ملل متحد است و یک وجهه قانونی دارد و باید ورود این کشور به اتحادیه عرب بیش از پیش تسهیل شود. اما شاهد هستیم که به دلیل جنگ‌افروزی‌های کشورهای منطقه در پرونده سوریه، دمشق هم اعلام کرده است که تمایل چندانی به عضویت مجدد در اتحادیه عرب ندارد.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز