خبرگزاری کار ایران

راهکار تازه ترامپ برای اخراج مهاجران: جدایی کودکان از مادران

دولت آمریکا قصد دارد، برای اجرای دستورالعمل جدید رئیس‌جمهور این کشور در باره اخراج مهاجران مکزیکی از آمریکا، فرزندان خردسال آنان را از مادران خود جدا کند و تحت سرپرستی نهادهای دولتی قرار دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزارت امنیت میهن آمریکا در حال بررسی امکانات اجرایی جدا کردن فرزندان خردسال خانواده‌های مکزیکی مهاجر است تا بتواند زمینه‌ بازگرداندن آنان به زادگاه خود را فراهم آورد. یکی از مقامات ارشد این وزارتخانه که مایل به افشای نام خود نیست، اعلام کرد که هدف از این اقدام بازداشتن خانواده‌های مکزیکی از ورود «جمعی آنان» به آمریکا است.

بر اساس این تصمیم، قرار است فرزندان مهاجران مکزیکی‌هایی که در حال حاضر در زندان‌های مرزی به سر می‌برند، از آنان جدا و به نهادهای دولتی یا خانواده‌های داوطلب سپرده شوند تا مراحل تصمیم‌گیری درباره‌ اخراج آنان سپری گردد.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها از اکتبر ۲۰۱۶ تا ژانویه‌ی ۲۰۱۷، بیش از ۵۴ هزار کودک و سرپرست‌های قانونی آنان دستگیر شده‌اند. این رقم ۲ برابر تعداد بازداشت‌شدگان در همین چارچوب زمانی در یک سال پیش از آن است. یک دادگاه تجدید نظر آمریکایی در ژوئن ۲۰۱۶ با صدور حکمی در این رابطه، دستگیری کودکان مهاجران را «غیرقانونی» ارزیابی کرد و به آزادی فوری آنان رای داد.

در حال حاضر خانواده‌های اغلب این کودکان نیز آزاد می‌شوند و می‌توانند تا سپری شدن مراحل رسیدگی به تقاضایشان در آمریکا بمانند. نمایندگان حزب جمهوریخواه در کنگره‌ی این کشور ضمن انتقاد به این روش، می‌گویند که اقدام وزارت امنیت میهن خانواده‌های مکزیکی را تشویق می‌کند، جان فرزندان خود را در راه دشوار رسیدن به مرزهای آمریکا به خطر بیندازند.

نهادهای حقوق بشری و مدافع حقوق زنان در برابر می‌گویند که اغلب مادران مکزیک به دلیل فرار از خشونت و فقر مجبور به مهاجرت می‌شوند و خواهان پذیرفتن تقاضای پناهندگی آنان هستند.

 

کد خبر : ۴۶۶۰۸۷