خبرگزاری کار ایران

سازمان ملل توقف درگیری‌ها در قره‌باغ را خواستار شد

دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی از بالا گرفتن تنش‌ها در قره‌باغ، طرفین را به پایبندی به آتش‌بس فراخواند.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «آنتونی گوترس» دبیرکل سازمان ملل متحد طی صدور بیانیه‌ای از افزایش درگیری‌ها در مرز آذربایجان-ارمنستان ابراز نگرانی کرد. 

 گوترس از طرف‌های درگیر در منطقه قره‌باغ خواست به آتش‌بس پایبند بوده و اقدامات لازم برای رفع تنش در منطقه را در کوتاه‌ترین زمان در دستور کار قرار دهند.

همچنین در این بیانیه، گوترس از تلاش‌های گروه مینسک و سازمان امنیت و همکاری اروپا برای کاهش تنش و جلوگیری از افزایش درگیری‌ها حمایت کرده است.

ارتش ارمنستان در نیمه شب ۲۴ فوریه در تمامی خطوط جبهه، مواضع آذربایجان را هدف آتش سنگین توپخانه قرار داد و تعدادی از سربازان این کشور را به شهادت رساند.

در نتیجه تلاش آذربایجان نیروهای ارمنستان که قصد داشتند کنترل مواضع آذربایجان در منطقه خوجاوند- فزولی را به دست گیرند پس از درگیری‌های شدید مجبور به عقب نشینی شدند.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۱ به درگیری نظامی تبدیل شد. در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد. در ماه مه سال ۱۹۹۴ میلادی میان طرفین مناقشه، رژیم آتش‌بس برقرار شد.

کد خبر : ۴۶۴۶۰۸