خبرگزاری کار ایران

افزایش شمار دیپلمات‌های ترک متقاضی پناهندگی از آلمان

وزارت کشور آلمان تائید کرد که طی حدود شش ماه پس از کودتای نافرجام در ترکیه بیش از ۱۳۰ شهروند این کشور که گذرنامه دیپلماتیک دارند از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، بررسی‌های انجام شده توسط گزارشگران دو شبکه تلویزیونی WDR و NDR  و روزنامه آلمانی «زود دویچه» نشان می‌دهد در فاصله ماه اوت ۲۰۱۶ تا ژانویه سال جاری ۱۳۶ نفر با گذرنامه‌های دیپلماتیک ترکیه از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

این گزارش به نقل از وزارت کشور آلمان این آمار را تائید کرده و می‌افزاید، ظاهرا شماری از این متقاضیان پناهندگی اعضای خانواده دیپلمات‌های ترکیه‌ای هستند.

وزارت کشور آلمان درباره تعداد نظامیان ترک که  گذرنامه دیپلماتیک دارند و پس از کودتای نافرجام سال گذشته از این کشور تقاضای پناهندگی کرده‌اند و ایالت‌هایی که این تقاضاها در آن ثبت شده اطلاعات بیشتری ارائه نکرده است.

مقام‌های محلی در برلین، پایتخت آلمان، در ماه نوامبر سال گذشته ثبت تقاضای پناهندگی ۵۳ شهروند ترکیه با گذرنامه دیپلماتیک را تائید کرده بودند.

در آلمان آمار پناه‌جویان بر اساس شغل آنها تفکیک نشده و به همین دلیل مسئولان امور پناهندگی و مهاجرت تا کنون پرسش‌ها درباره شمار دقیق نظامیان ترکیه که در این کشور تقاضای پناهندگی کرده‌اند را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

ظاهرا هنوز درباره هیچ یک از تقاضاهای پناهندگی شهروندان ترکیه در ماه‌های گذشته تصمیم نهایی گرفته نشده است. شبکه یک تلویزیون سراسری آلمان شب گذشته (پنج‌شنبه ۲۳ فوریه/ ۵ اسفند) با استناد به گزارش یادشده احتمال داد که پاسخ مثبت به این تقاضاها می‌تواند بر روابط پرتنش برلین و آنکارا تاثیر نامطلوب بگذارد.

«فیکری ایشیک» وزیر دفاع ترکیه به تازگی از دولت آلمان خواسته بود با تقاضای پناهندگی نظامیان این کشور موافقت نکند. این اظهارات واکنش به گزارش برخی رسانه‌ها از جمله هفته‌نامه اشپیگل بود که تعداد نظامیان متقاضی پناهندگی ترکیه در آلمان را ۴۰ نفر برآورد کرده‌اند.

نظامیان ترک مستقر در پایگاه‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به طور معمول دارای گذرنامه دیپلماتیک هستند. گفته می‌شود بسیاری از شهروندان ترکیه که در ماه‌های گذشته از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند، از سوی دولت آنکارا مظنون به همدستی با کودتاگران هستند.

 

کد خبر : ۴۶۳۰۹۸