خبرگزاری کار ایران

علائی در گفت‌وگو با ایلنا:

یارگیری داعش در پاکستان مانند غرب‌آسیا نیست/ طالبان اجازه اقدام علیه منافع خود در آسیای مرکزی را نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۸۲۶

اقدام‌های داعش در پاکستان به دلیل وجود قومیت‌ها و چند لایه بودن جامعه این کشور همانند عراق و سوریه نخواهد بود اما بدون تردید سرشبکه‌های گروهک‌های دیگر فعالیت آنها را اجرایی خواهند کرد.

«رضا علائی» تحلیلگر مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بررسی فعالیت‌های گروهک تروریستی داعش در پاکستان بیان کرد: باید توجه داشت که جامعه پاکستان یک جامعه پیچیده و چند لایه است و از این منظر حضور داعش در پاکستان و مدل فعالیت‌های آنها با غرب آسیا کاملاً متفاوت خواهد بود. البته در این بین متغیرهای پنهان برای به میدان آوردن عناصر گروهک ترویستی داعش در آسیای میانه مانند افغانستان و پاکستان نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند. به عنوان مثال منافع سرویس‌های اطلاعاتی در ناامن شدن منطقه و شبه‌قاره در این بین تاثیر زیادی در اجرای فعالیت‌های داعش در پاکستان و افغانستان دارد.

وی ادامه داد: آنچه که در این میان به عنوان بحث اصلی باید مد نظر قرا گیرد، سرمنشاء شکل‌گیری داعش در پاکستان است؛ بسیاری از عناصر این گروهک تروریستی که خود را عضو داعش معرفی می‌کنند تا حدود زیادی اعضای جدا شده از سایر گروهک‌های تروریستی موجود در این کشور هستند که پس از بیعت با ابوبکر البغدادی وارد تشکیلات داعش در پاکستان شده‌اند.

اولین گروهی که باید به آن اشاره کرد «لشکر جنگوی» است که شاخه جدا شده از «سپاه صحابه» بوده و شعار آنها علیه شیعیان و کشتار آنها بنا شده است. این اعضاء نهایتاً پس از کشمکش‌های بسیار زیاد با دولت مرکزی پاکستان، با داعش اعلام بیعت کرده و وارد این گروهک تروریستی شدند. همچنین گفته شده بود اعضای حاضر در داعش  پاکستان ماهانه مبلغی حدود ۵۰۰ دلار دریافت می‌کنند ولی باید دانست که مدل عملکرد و آرایش تشکیلاتی این گروهک تروریستی با اعضای داعش که در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند، کاملاً متفاوت است.

این کارشناس مسائل پاکستان با اشاره به عملیات اخیر داعش در ولایت سند پاکستان اظهار داشت: در پاکستان مکاتب فکری و عقیدتی بسیاری زیادی از جمله وهابیت وجود دارد و عده‌ای دیگر هم اهل تسنن یا شیعه هستند اما وهابیت ساکن در پاکستان معتقد است که هیچ‌گونه از آرامگاه‌ها و اماکن متبرکه نباید در این کشور بنا شود. لذا چند هفته گذشته شاهد بودیم که عملیات تروریستی واقع در ولایت سند پاکستان علیه زیارتگاه «لال شهباز قلندر» صورت گرفت که چیزی حدود ۱۰۰ نفر کشته شدند و هدف اصلی آن تخریب قبور متبرکه آن ناحیه بوده است. لذا شاهد بودیم که داعش پاکستان مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت و تا حدود زیادی اوضاع امنیتی تشدید شد و حتی پلیس این ولایت اقدام به صدور بیانیه امنیتی کرد که نشان می‌دهد فعالیت‌ها در پاکستان همچنان ادامه دارد اما نه به شدت غرب آسیا. اما باید دانست بعد از ورود نظامیان آمریکا به افغانستان به نظر می‌آید که گروه‌هایی در پاکستان و مرز مشترک با افغانستان مجدداً فعال شدند اما مقام‌های اسلام آباد سعی دارند نشان بدهند که با گروهک‌های تروریستی به صورت مستقیم برخورد می‌کنند.

وی در پایان یادآور شد: اصولاً بعد از انتقال تروریست‌ها از عراق و سوریه به افغانستان و آسیای مرکزی شاهد هستیم که تعریفی به عنوان پایه‌گذاری «ولایت خراسان» در این ناحیه مطرح شد. اما باید دانست که جامعه قومی و مذهبی افغانستان و پاکستان نمی‌تواند پذیرای عناصرگروهک‌ تروریستی داعش باشد. از سوی دیگر حضور طالبان در این منطقه به عنوان حوزه سنتی خود نشان می‌دهد که یارگیری داعش در آسیای مرکزی بسیار دشوارتر از غرب آسیا خواهد بود؛ اما این باعث نمی‌شود که مقابله با افراط‌گرایی در منطقه را غیر لازم و غیر ضروری بدانیم. چراکه ممکن است مدل عملیات‌ها، ساختار یارگیری و چینش مهره‌های تروریستی در منطقه تغییر کند اما بدون شک این روند ادامه خواهد داشت که البته به حمایت قدرت‌های جهانی از آنها بستگی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز