خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد:

۵ نکته درباره مشاور جدید امنیت ملی امریکا

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۳۲۲

مشاور جدید امنیت ملی آمریکا پیش از آن که برای این سمت انتخاب شود، مدیر «مرکز تمرکز ظرفیت‌های ارتش» بوده و همچنین به عنوان معاون ژنرال ارشد در بخش «آموزش نیرو و گسترش نظریه‌های ارتش آمریکا» مشغول به کار بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «هربرت ریموند مک‌مستر» مشاور امنیت ملی که از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا جایگزین «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی شده است، ۵۴ سال سن داشته و به نام «ژنرال تابوشکن» معروف است. وی پیش از این افسر ارتش بوده و تا کنون نیز در جنگ‌های خلیج‌ فارس، افغانستان و عراق حضور داشته است.

«جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با تمجید این انتخاب از سوی ترامپ، وی را «گزینه شاخص» و فردی که دارای «تفکر، شخصیت و توانایی‌های بی‌بدیل» است، دانسته و در خصوص وی گفته است که «می‌داند چگونه موفق شود.»

هنگامی که ترامپ وی را معرفی می‌کرد، این ژنرال آمریکایی گفت:« آقای رئیس‌جمهور، از شما کمال تشکر را دارم. تنها می‌توانم بگویم که ادامه خدمت به این کشور افتخار بزرگی است که نصیب من شده است. بابت فرصتی که به من اعطا شده است، بسیار خوش‌وقتم و در انتظار ملحق شدن به تیم امنیت ملی و انجام هر آنچه که از دستم بر می‌آید برای حفاظت و گسترش منافع ملت آمریکا هستم. مجددا کمال امتنان را از شما دارم.»

ریموند مک‌مستر در سال ۱۹۸۵ با «کاتلین تروتر» ازدواج کرده و این زوج سه دختر دارند.

نکاتی در خصوص زندگی و مشاغل مک‌مستر را بررسی می‌کنیم:  

۱.    مک‌مستر با نگارش کتاب «قصور در وظایف» به انتقاد از افسران دوره جنگ ویتنام پرداخت.

در سال ۱۹۹۷، مک‌مستر با انتشار کتاب قصور در وظایف به انتقاد از افسران ارتش در زمان جنگ ویتنام برای عدم اقدام به چالش کشیدن «لیندن بی‌ جانسون» رئیس‌جمهوری وقت و همچنین «رابرت مک‌نامارا» وزیر دفاع در خصوص استراتژی‌های آنها در ویتنام پرداخت. آنچه که مورد توجه است، این است که این کتاب در فهرست مطالعه نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا بوده و به ژنرال‌ها و سران این نهاد برای مطالعه پیشنهاد می‌شود.

وی این کتاب را در زمان تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد و به عنوان پایان‌نامه خود نگارش کرده است. این کتاب همچنین در پنتاگون بسیار مورد توجه است. بر اساس گزارشی از سی‌‌ان‌ان که در سال ۲۰۰۶ منتشر شده است، «پیتر پیس» ژنرال ارشد و رئیس ستاد مشترک آمریکا در آن زمان این کتاب را «اثری بی‌نظیر در حوزه مسئولیت ارتش در زمان جنگ ویتنام برای روبه‌رو شدن با روسا در زمانه‌ای که استراتژی‌ها از کار افتاده هستند» دانسته است.

نشان‌های نظامی مک‌مستر شامل قلب بنفش، ستاره نقره‌ای، ستاره برنزی و مدال فرماندهی کارکنان مشترک می‌شود. وی همچنین مدال‌هایی برای حضور در افغانستان، عراق و جنگ بین‌المللی علیه تروریسم دارد. این ژنرال سه ستاره همچنین مدال ناتو و مدال‌های آزادسازی از کویت و عربستان دریافت کرده است.

۲.    مک‌مستر هشدار داده بود که ارتش نسبت به بسیاری از دشمنانش از منظر تسلیحاتی و برد غیرقابل دستیابی است.

به عنوان یک آینده‌نگر در ارتش، وظیفه مک‌مستر پیش‌بینی عملکرد آمریکا در قبال تهدید‌های آینده است. البته در ماه آوریل سال ۲۰۱۶، و در جلسه استماع کمیته سرویس‌های ارتش سنا وی هشدار داد که ارتش به خودی خود کوچک بوده و کوچک‌تر کردن آن در این لحظه باید متوقف شود.

وی گفت: «ما در مقابل بسیاری از دشمنان بالقوه خود از منظر تسلیحاتی و برد نظامی غیرقابل دستیابی‌ هستیم. و در صورت ادامه روند کوچک‌سازی ممکن است در تامین امنیت کشور با مشکلاتی روبه‌رو باشیم.»

در زمان ایراد این سخنان تنها ۹۸۰ هزار سرباز در ارتش حضور داشت. نشریه «آرمی تایمز» بعدها گزارش داد که این ارتش در کوچک‌ترین اندازه از زمان جنگ جهانی دوم است.

این ژنرال ارتش به سناتور‌ها گفت: «هنگامی که به آینده نگاه می‌کنیم،‌ به این نتیجه می‌رسیم که مخاطرات چنین اقدام‌هایی غیرقابل پذیرش خواهد بود. ما برای عقب نماندن از درخواست‌های رو به گسترش با ادامه روند کوچک‌سازی ارتش روز به روز بیشتر با مشکلات روبه‌رو خواهیم شد.»‌

این ژنرال صریح، همچنین هشدار داده است که فناوری‌های ارتش در حال از کار افتاده شدن است. وی در این زمینه افزود:  «برای نمونه خودرو جنگی بردلی و همچنین تانک آبراهام به زودی از کار افتاده می‌شود. اما قرار است تا این وسایل بین ۵۰ تا ۷۰ سال آینده در خزانه ارتش باقی بماند.»

مک‌مستر همچنین نگران آن است که روسیه در نبرد پهپاد‌ها از این کشور سبقت بگیرد. در گزارش نشریه‌ای که در ماه سپتامبر منتشر شد، مک‌مستر اعلام کرد که ارتش آمریکا در حال جبران عقب‌افتادگی خود است.

در این گزارش از وی نقل شده است که «این زمینه، عرصه بزرگی برای متمرکز شدن است. ما در تلاشیم که به همه گروه‌های سیستم‌های بدون سرنشین از سطوح کوچک در ارتش نگاه کنیم. آنچه که من در این حوزه بیان کرده‌ام، این است که اولویت با سطوح کوچک است چرا که این سطوح در ارتش بنیادین هستند. ما به سکوهایی نیاز داریم که بتوانیم از آن بهره ببریم. ما به ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در بلند شدن عمودی نیازمندیم. ما نیاز داریم تا قابلیت‌های خود را در پرواز‌های مستقل و مقابله با حمله‌های پیچیده الکترومغناطیسی افزایش دهیم. ارتش به پهپاد‌هایی نیاز دارد که بتواند از سطوح خودرو‌ها به پرواز درآمده و روی آنها پرواز کند. ما در حال تجربه کردن همه این قابلیت‌ها هستیم.»

۳.    مک‌مستر تروریسم سایبری را «تهدیدی جدی»‌ می‌داند.

در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، مک‌مستر بر اهمیت همکاری‌های مشترک در مقابل تهدید‌ها تاکید کرد. به نظر می‌رسد که سخنان وی همچنین در فضای سیاسی حاکم در واشنگتن نیز کاربرد داشته باشد.

وی گفت: «باید در سراسر ارتش با هم کار کنیم، چرا که مسیر آینده این نهاد از سوی عملکرد و نوع نگاه روزانه ۵۱ درصد یا بیشتر از کارکنان تعیین می‌شود. در نتیجه شما نمی‌توانید در خلاء و تنها کار کنید. شما باید در این خصوص با همه همکاری داشته باشید.»

مک‌مستر در همین مصاحبه، در خصوص تهدید‌هایی که تروریسم سایبری به وجود آورده است، به طور جدی هشدار داد.

وی در مصاحبه خود تصریحح کرد: «‌فکر می‌کنم که تروریسم سایبری که همان جاسوسی است، تهدید جدی‌ است. واقعیت این است که حوزه سایبری، فضای فشرده‌ای است که ما به طور روزانه با آن روبه‌رو هستیم. پرسش بنیادین این است که این موضوع چگونه می‌تواند در مسئله جنگ‌های آینده قرار بگیرد و مورد بررسی و تحلیل واقع شود.»

مک‌مستر افزود: «فکر می‌کنم که مسئله کلیدی برای همه ما این است که چگونه می‌توانیم سیستم‌های مقاومتی که به ما اجازه می‌دهند، برای عملیات و ارتباط آزادانه وارد عمل شویم را توسعه دهیم. سپس ما باید ببینیم که چگونه می‌توانیم قابلیت‌های دشمنان را تحت تاثیر قرار دهیم. به نظر من، هم‌اینک ما انسان‌های بسیار شایسته‌ای که در حال کار روی این مسئله هستند، داریم. البته این حوزه، حوزه نسبتا جدیدی است که ما باید با آن خود را سازگار کنیم.»

۴.    پیروزی مک‌مستر در نبرد ایستیگ ۷۳ در رمان تام کلنسی ذکر شده است.

یکی از نبرد‌های کلیدی در جنگ خلیج فارس نبرد ایستینگ ۷۳ بود. وی فرماندهی نیرو‌های ایگل از هنگ دوم سواره‌نظام مسلح را به عهده داشته است. ۹ تانک این گروه به راحتی موفق شد نیرو‌های دشمن را به دلیل تجهیزات از کار افتاده شکست دهد.

مک‌مستر در یادداشتی که منتشر شد، پذیرفت که نبرد‌های آینده بسیار با نبرد‌هایی که برای سه‌دهه ادامه داشته است، متفاوت است. البته هنوز هم این نبرد‌ها درس‌هایی برای ما دارند.

وی تاکید کرد: «هر‌چند که آینده نبرد‌ها به احتمال فراوان با دشمنان با قابلیت بیشتر و شرایط چالش‌ برانگیز و پیچیده‌تری روبه‌رو می‌شود، اما هنوز درس‌های فراوانی برای آموختن از پیروزی‌های صحنه نبرد وجود دارد که تا امروز و حتی در آینده نیز برای آمادگی‌های نظامی مورد کاربرد است. گروه‌های کوچک و بزرگ آموزش‌دیده تامین کننده و هسته قابلیت‌های نظامی ما برای نبرد هستند.»

لازم به ذکر است که موفقیت‌های وی در این نبرد در رمان «تام کلنسی» نویسنده آمریکایی، با نام «سواره‌نظام مسلح» آمده است.

۵.    مک‌مستر دانشجوی تاریخ ارتش بود که در همه جنگ‌ها تشابهاتی می‌بیند.

مک‌مستر در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است، اعلام کرد که تمایلش به تاریخ ارتش، روی شغلش اثرگذار بوده است. هر‌چند بخشی از شغل فعلی‌اش، در مورد نگاه به آینده و آینده‌اندیشی است اما عواملی در جنگ وجود دارد که هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند.

مک‌مستر گفت که در سال ۲۰۱۲، یکی از سیاست‌های شکست خورده ما در عراق و افغانستان طرح‌ریزی برای دستیابی به «نتایج سیاسی پایداری که با منافع حیاتی ما همراستا باشد بوده که در هر دوی این نبرد‌ها، این موضوع با چالش روبه‌رو بوده است.»‌

وی همچنین افزود که جنگ «کوششی تماما انسانی»‌ بوده و بدون توجه به این که تا چه حد آمریکا از منظر فناوری پیشرفته است، این مسئله همچنان وجود دارد.

این ژنرال ارتش همچنین گفت: «بر این باوریم که پیشرفت‌ها در حوزه اطلاعات، فناوری‌های نظارتی، مجموعه داده‌های فنی، دستاورد‌های تصمیم‌گیری اتوماتیک و ... باعث کاهش هزینه، تسریع، اثربخشی و کاهش مخاطرات جنگ‌ها می‌شود. چنین فناوری‌هایی باعث از میان رفتن موانع پیش رو در نبرد‌ها شده و باعث می‌شود که جنگ‌ها از فواصل دورتر امکان‌پذیر شود، چرا که ما قادر خواهیم بود دید بهتری داشته باشیم. البته این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است.»

مک‌مستر در جریان مصاحبه‌ای در تاریخ آوریل ۲۰۱۵، تاکید کرد که اهمیت آگاهی از اقدام‌های مردم و تعامل با آنها برای آینده جنگ ضروری است.

وی ضمنا تاکید کرد که «آنچه که ما می‌خواهیم این است که در رابطه با جنگ‌های آینده شفاف بیندیشیم و آنچه که باید انجام دهیم این است که تغییرات در حوزه انسانی را شناسایی کرده و آنچه که اساسا باعث بروز و پیشرفت درگیری‌ها‌ می‌شود را درک کنیم که این موضوع ماهیت انسانی دارد.»   

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز