خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

آزادسازی موصل و راهبرد آمریکا در عراق پساداعش/ دلایل تداوم حضور واشنگتن و متحدانش در خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۹۷۷

آمریکا پس از آزادسازی ساحل غربی موصل قصد دارد حضور خود و متحدانش در عراق را ابقاء کرده تا بتواند از این راه هر چه بیشتر در راستای تامین منافع خود گام بردارد.

«امیرهوشنگ میرکوشش» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح آغاز عملیات آزادسازی ساحل غربی شهر موصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بخش اعظم شهر موصل و به خصوص ساحل شرقی به طور کلی آزاد شده اما عملیات‌های انتحاری و پاتک‌های دسته‌جمعی داعش در آنجا همچنان ادامه دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا روند عملیات تا حدودی با کندی پیش برود. از جهت دیگر با توجه به وضعیت میدانی و به خصوص حضور غیر نظامیان در ساحل غربی و استفاده داعش از آنها به عنوان سپر انسانی، عمل کننده‌های میدانی عراق مانند بسیج مردمی، پلیس فدرال و ارتش عراق تا حدودی عملیات خود را با کندی پیش می‌برند؛ اما به نظر می‌رسد به زودی پرونده موصول بسته خواهد شد چراکه مبادی ورود و خروج نیروهای داعش از موصل و به طور کلی از خاک عراق به سوریه توسط بسیج مردمی عراق بسته شده است و این می‌تواند موجب محاصره آنها و در نهایت کشته شدن تروریست‌های حاضر در میدان نبرد موصل شود.

وی ادامه داد: از جهت دیگر باید بدانیم که همچنان تصمیم اصلی در خصوص ریشه‌کن شدن داعش در عراق به عهده ایالات متحده آمریکا است. چراکه احتمال دارد واشنگتن راهبرد جدیدی برای اعمال فشار بر بغداد اتخاذ کند. به گونه‌ای که حضور ناگهانی «جیمز ماتیس» وزیر دفاع ایالات متحده در بغداد نشان می‌دهد که مساله مبارزه با داعش در عراق همچنان برای ایالات متحده دارای اهمیت ویژه‌ای است. اما باید دانست که استراتژی فعلی آمریکا در زمین بازی عراق و حتی سوریه همان راهبرد دولت باراک اوباما خواهد بود. به بیانی دیگر باید گفت که در حالت فعلی راهبردهای دموکرات‌ها در عراق توسط جمهوری‌خواهان دنبال می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر خلاف ادعاها و تحلیل‌ها مبنی بر نقل مکان آمریکا از منطقه خاورمیانه به شرق آسیا، به نظر می‌رسد که منافع آمریکا همچنان در آنجا وجود دارد و آنها به این سادگی از منطقه غرب آسیا بیرون نخواهند رفت. از این جهت باید بگوییم غربی‌ها با توجه به پروژه‌های خود در منطقه که از سال‌های گذشته تعریف کرده‌اند در صدد هستند حضور و اقدام‌های خود را همانند گذشته ادامه بدهند و حتی اوضاع امنیتی را به قبل از دوران صدام بازگردانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز