خبرگزاری کار ایران

در آستانه مذاکرات ژنو؛

دمشق می‌گوید در روند سیاسی دست بالا را دارد

معاون وزیر خارجه سوریه، چند روز مانده به آغاز مذاکرات صلح سوریه در ژنو، متذکر شد، دولت سوریه در پی پیروزی‌های نظامی به‌ویژه در حلب، دست بالا را در روند سیاسی دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، ورود هیات‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات صلح سوریه، به ژنو آغاز شده است. این مذاکرات رسما در ۲۳ فوریه برگزار خواهد شد ولی هیات سازمان ملل متحد از امروز- دوشنبه- رایزنی‌های مقدماتی با مشارکت‌کنندگان را آغاز کرده است.

در همین راستا، «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگویی خبری تصریح کرد، پیروزی ارتش سوریه در آزادسای حلب باعث شده است نظام دمشق در مذاکرات ژنو دست بالا را داشته باشد.

وی متذکر شد که آزادسازی حلب تمامی معادلات در سوریه، منطقه وجهان در خصوص مساله سوریه را تغییر داده است.

معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد که آزادسازی حلب «تمامی طرح‌های دشمنان سوریه را نقش بر آب کرد» و همچنین این پیروزی مقدمه پیروزی‌های دیگر در آینده است خواه پیروزی در عرصه‌های نظامی یا پیروزی در عرصه‌های سیاسی و دیپلماسی.

قرار است در مذاکرات جدید، پیرامون طرح‌های مربوط به دولت انتقالی، قانون اساسی تازه و انتخابات در سوریه گفت‌وگو شود. دی‌میستورا در مونیخ گفت، تداوم خونریزی و درگیری در سوریه، این مذاکرات را دشوار و افق نتیجه‌بخش بودن آن را تار می‌کنند.

نمایندگان معارضان سوری که در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور داشتند، برای حضور در مذاکرات ژنو اعلام آمادگی کردند اما همزمان خواهان تشدید فشار بر «بشار اسد» رئیس‌جمهوری قانونی این کشور برای کناره‌گیری از قدرت شدند. 

«انس العبده» رئیس ائتلاف ملی معارضان سوری، در کنفرانس امنیتی مونیخ با تاکید بر مواضع گروه‌های معارض مبنی بر کنار گذاشته شدن بشار اسد از قدرت، مدعی شد حضور وی در قدرت باعث ایجاد تهدید‌های امنیتی خواهد شد.

«استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد آتش‌‌بس موجود مادامی که به راه‌حل سیاسی جامع دست‌ پیدا نکینم، پایدار نخواهد بود.

وی از تمرکز سازمان ملل برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه خبر داد و افزود یک سیستم برای پاسخگو بودن دولت ایجاد خواهد شد.

کد خبر : ۴۶۱۸۵۷