خبرگزاری کار ایران

آغاز آتش‌بس در اوکراین

آتش‌بسی، که وزیران خارجه روسیه و اوکراین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درباره آن توافق کرده‌اند، از امروز در اوکراین آغاز شده، ولی امید چندانی به رعایت و حفظ آتش‌بس وجود ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، وزیران خارجه روسیه و اوکراین، رزو یکشنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آمادگی و حمایت خود را برای برقرار دوره تازه‌ آتش‌بس در شرق اوکراین اعلام کردند.

طبق توافق طرفین قرار است که نیروهای جدایی‌طلب روسیه از یک سو و نیروهای ارتش اوکراین از سوی دیگر این آتش‌بس را از امروز- دوشنبه- (۲۰ فوریه) رعایت کنند. همچنین قرار است که  دو طرف سلاح‌های سنگین خود را عقب برانند.

با توجه به اینکه آتش‌بس میان طرفین در دوران گذشته نیز نقض شده، تحلیلگران، ناظران و همچنین برخی سیاستمداران امید چندانی به رعایت و حفظ آتش‌بس ندارند.

«پترو پوروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد، توافق صلح «مینسک»، که از دو سال پیش به این سو اعتبار دارد، «عمل نمی‌کند، چرا که روسیه در راه تحقق این امر سنگ‌اندازی می‌کند.»

رئیس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگوی خود با نشریه‌ آلمانی «بیلد»، روسیه را به تنهایی مقصر اوضاع کنونی دانست.

آتش جنگ و درگیری در شرق اوکراین میان جدایی‌طلبان هواداران روسیه و ارتش اوکراین در سال ۲۰۱۴ شعله‌ور شد. از اوایل سال جاری میلادی میزان درگیری‌ها بار دیگر افزایش یافته و به نگرانی‌ها دامن زده است.

مسکو اما خود را طرف درگیری نمی‌داند، بلکه یک میانجی تلقی می‌کند که قادر است بر جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین اعمال نفوذ کند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه اروسیه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اطمینان داد که مسکو خواهان اجرای توافق مینسک است، اما «عملکرد دولت اوکراین سبب ناکامی این توافق شده است.»

کد خبر : ۴۶۱۷۹۶