خبرگزاری کار ایران

وارث شرکت سامسونگ بازداشت شد

رئیس کل شرکت سامسونگ در ادامه تحقیقات مربوط به فساد مالی در کره جنوبی که به استیضاح رئیس‌جمهور این کشور منجر شد، دستگیر شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، در ادامه تحقیقات مربوط به فساد مالی در کره جنوبی که به استیضاح «پارک گوئن‌های» رئیس‌جمهور این کشور منجر شد، اکنون «لی جائه یونگ» وارث شرکت سامسونگ دستگیر شده است.

وی به پرداخت حدود ۴۰ میلیون دلار رشوه به یکی از دوستان رئیس‌جمهور کره جنوبی متهم است. هم لی و هم شرکت سامسونگ می‌گویند هیچ عملکرد نادرستی نداشته‌اند.

سامسونگ پرداخت هرگونه رشوه یا طرح تقاضاهای نامشروع از پارک در ازای منافع سیاسی و امتیازات دولتی را رد کرده است.

وارث سامسونگ یک ماه پیش هم تحت بازجویی قرار گرفته بود اما دستگیر نشد. وی طی این هفته مجددا بازجویی شد و گفته می‌شود اکنون شواهد کافی برای بازداشتش موجود است.

لی جائه یونگ هم اکنون معاون اول «سامسونگ الکترونیکس» است. اما از سال ۲۰۱۴ که پدرش دچار حمله قلبی شد، وی عملا به عنوان رئیس کل سامسونگ شناخته می‌شود. سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کره جنوبی است که تولید آن معادل ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است.

نمایندگان پارلمان کره جنوبی بیش از دو ماه پیش با اکثریت آرا به طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور رای دادند. دادگاه قانون اساسی این کشور از زمان رای پارلمان، ۶ ماه فرصت دارد این رای را تایید یا لغو کند. پارک گوئن‌های تا آن زمان، رسما رئیس‌جمهور خواهد بود اما اختیاراتش سلب و به نخست‌وزیر، منتقل شده است.

 

در حال حاضر، نخست‌وزیر کره جنوبی وظایف رییس جمهوری را برعهده دارد و در صورت برکناری قطعی رییس‌جمهور، انتخابات جدید باید ظرف بیست روز برگزار شود.

طرح استیضاح پارک در پی آغاز پیگرد یکی از دوستان نزدیک او به اتهام سوء استفاده از موقعیت و امکانات دولتی، فساد مالی و احتمال ارتباط رییس جمهور با این پرونده به جریان افتاد.

در آن زمان، ده‌ها هزار نفر در سئول، پایتخت کره جنوبی علیه رئیس‌جمهوری تظاهرات کرده و خواهان کناره‌گیری او شدند. معترضان از نفوذ چوی سون شیل، دوست صمیمی رئیس‌جمهوری در تصمیم‌گیری‌های دولتی خشمگین بودند.

 

 

 

کد خبر : ۴۶۰۵۸۰