خبرگزاری کار ایران

«ساعت قیامت» نیم دقیقه جلو کشیده شد؛ جهان با دو خطر اصلی روبه‌روست

مدیریت موسسه پژوهشنامه دانشمندان اتمی می‌گوید از آنجا که بشریت در مقابله با دو خطر اصلی یعنی سلاح‌های اتمی و گرمایش زمین، شکست خورده است، «ساعت قیامت» نیم دقیقه جلو کشیده شد.

به گزارش ایلنا به نقل از ایندپندنت، بشریت تنها دو دقیقه و نیم با نیمه‌شب، زمانی که جهان به انتها می‌رسد، فاصله دارد.

این جمله،‌ ابتدای یک شعر نیست، بلکه پیش‌بینی «ساعت قیامت» است. ساعت قیامت، یک ساعت سمبولیک است که از سال ۱۹۴۷ توسط «بولتن دانشمندان اتمی» به روز رسانی می‌شود.

این بولتن یک نشریه علمی، اما غیر فنی، است که به بررسی مسائل مربوط به امنیت کره زمین در مقابل خطرات بمب‌های اتمی و دیگر سلاح‌های کشتار دسته جمعی، تغییرات اقلیمی، فن‌آوری‌های نوین و بیماری‌های بشری می‌پردازد.

«لارنس کراسس» و «دیوید تیلی»، که مدیریت موسسه پژوهشنامه دانشمندان اتمی را به عهده دارند، اعلام کرده‌اند که دلیل جلوبردن این ساعت به میزان نیم دقیقه این است که آنها باور دارند بشریت در مقابله با دو خطر اصلی رو به رویش یعنی سلاح‌های اتمی و گرمایش زمین، شکست خورده است.

به گفته این پژوهشگران، ساخت و توسعه سلاح‌های اتمی توسط کره‌شمالی، هند،‌ پاکستان، روسیه و چین، نامشخص بودن آینده برنامه اتمی ایران، و اوضاع نامشخص روابط آمریکا و روسیه از دیگر مواردی بودند که در جلو بردن زمان این ساعت نقش داشته‌اند.

دانشمندان این بولتن اعتقاد دارند که همه این موارد با سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، وخیم‌تر شدند: «همه اینها مواردی هستند که با اشارات ترامپ وضع بدتری پیدا می‌کنند. یا به خاطر باور اشتباه وی که خطر سلاح‌های اتمی یا گرمایش زمین را می‌شود نادیده گرفت یا اینکه (فکر می‌کند) حرف رئیس‌جمهور آمریکا برای بقیه جهان مهم نیست.»

نویسندگان «بولتن دانشمندان اتمی» می‌گویند بسیاری از اعضای کابینه‌ وی هنوز در انتظار رای اعتماد هستند و او وقت کمی داشته که اقدامی رسمی انجام دهد.

پیشتر «استیون هاوکینگ»، که او را بزرگترین دانشمند زنده جهان می‌دانند در مورد خطرات هسته‌ای و جلو کشیدن ساعت قیامت گفته بود: «از زمان بمباران هیروشیما و ناگازاکی، از هیچ سلاح هسته‌ای استفاده نشده است. با این حال جهان، بیش از یک مورد، به فاجعه نزدیک‌تر شده است و شانس آورده‌ایم که هنوز زنده‌ایم.»

او افزود: «همراه با این که در لبه پرتگاه ِ یک عصر هسته‌ای جدید و دوران بی‌سابقه تغییرات اقلیمی ایستاده‌ایم، دانشمندان مسوولیت ویژه‌ای دارند که یک بار دیگر افکار عمومی را درباره این خطرها آگاه سازند و به رهبران در باره خطرهایی که بشریت با آن روبه‌رو است، هشدار دهند.»

کد خبر : ۴۵۳۲۲۰