خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

آستانه نمونه‌ای از مذاکرات سوری-سوری بود/ بیانیه نهایی نشان از اجماع در نبرد با تروریست‌ها دارد

حضور نماینده ترکیه و معارضان در زمان قرائت بیانیه پایانی نشست آستانه نشان می‌دهد که آنها مقابله با داعش و النصره را درک کرده‌اند که نوعی تغییر راهبرد و تاکتیک قلمداد می‌شود.

«حسین شیخ‌الاسلام»‌ سفیر اسبق ایران در سوریه با اشاره به بیانیه پایانی نشست آستانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بیانیه پایانی نشست آستانه مشخص کرد که به‌رغم تبلیغات منفی معارضان مسلح سوری و حامیان آنها در منطقه، سه کشور شرکت کننده در این نشست یعنی ایران، سوریه و ترکیه؛ هم وزن یکدیگر در این پرونده ایفاء نقش کردند. به عبارت دیگر باید گفت که وظایف و میزان کنشگری هر سه کشور به اندازه متناسب نمایان شد و نقش هرکشور کاملاً مشخص است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر که باید در بطن این مذاکرات مورد بررسی قرار گیرد، این است که در ابتدای شروع مذاکرات صلح سوریه که از سال‌های گذشته تاکنون ادامه دارد، عناوین مختلفی مانند مذاکرات ترکی- سوری، روسی – سوری و غیره مطرح بود که در نشست آستانه شاهد بودیم چنین عنوان‌هایی دیگر به چشم نمی‌خورد و مذاکرات کاملاً به صورت سوری- سوری برگزار شد. از این جهت باید گفت برگزاری چنین نشستی در این سطح و با حضور بازیگران سوری نشان می‌دهد که تا حدود زیادی گفتمان و پلان کلی مذاکرات سیاسی مشخص شده و راهبردها تعیین شده است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حضور معارضان و سیاستمداران سوری در نشست آستانه بیان کرد: تاکنون و در سطوح مختلف معارضان سوری و دولتمردان سوری بر سر یک میز حضور نداشتند. البته بخش اعظم این حضور در آستانه به این دلیل است که معارضان سوری نتوانستند در ماه‌های گذشته به خصوص در مساله «حلب» به دستاوردهای میدانی دست پیدا کنند و از این نظر شاهد هستیم که در مذاکرات سیاسی حضور معارضان به صورت علنی بروز و ظهور کرد و حتی با دولتمردان سوریه بر سر یک میز حاضر شدند. از جهتی دیگر اینکه در بیانیه پایانی نشست آستانه موضوع مبارزه با داعش و النصره مطرح شده و معارضان هم در جریان آن قرار گرفته‌اند به نوعی یک تایید ضمنی برای مبارزه با تروریست‌ها قلمداد می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امضای چنین بیانیه‌ای توسط ترکیه، یکی از موضوع‌های بسیار مهم و حائز اهمیت نشست آستانه بود. به گونه‌ای که این کشور در ماه‌ها و در طول جنگ سوریه خصوصاً در زمان درگیری‌های حلب از تروریست‌های داعش و سایر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کرد اما شاهد بودیم که روز گذشته شرکت‌کنندگان در این نشست که از سوی آنکارا در آستانه حضور داشتند، اقدام به امضای بیانیه نهایی کردند که به نوعی آتش‌بس پایدار در سوریه و ارسال کمک‌های انسانی را مورد تایید قرار می‌دهد.               

کد خبر : ۴۵۱۹۰۸