خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

«تروریسم اسلامی» مهمترین محور سخنرانی تحلیف/ ساختار سیاسی آمریکا مانع تحقق تمامی اهداف ترامپ می‌شود

اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا به مبحث تروریسم اسلامی بدون تردید باید بیش از پیش جدی گرفته شود، تا جایی که کشورهای اسلامی باید اقدام به موضع‌گیری در این خصوص کنند.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تحلیل سخنرانی مراسم تحلیف دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از اینکه سخنان و نطق دونالد ترامپ در مراسم تحلیف را مورد بررسی قرار دهیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که این نطق تنها راهبرد و سیاست‌های کلی چهل و پنجمین رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید که به هیچ‌کدام از جزئیات وارد نمی‌شود و تنها کلیات آن بازگو می‌شود. باید بگوییم که سخنرانی و نطق تحلیف ترامپ عموماً به مسائل مطرح شده در دوران تبلیغات بر‌می‌گردد و اکثر محورهای مطرح شده به همان دوران مربوط می‌شود.

وی افزود: عمده مسائلی که توسط ترامپ مطرح شد به مباحث داخلی ایالات متحده مربوط می‌شد. به گونه‌ای که ترامپ به توان مالی آمریکا اشاره کرد و اعلام کرد که مردم این کشور از کم‌وکاستی‌ها رنج می‌برند. حتی در جایی شاهد بودیم که ترامپ، حق تقدم را با آمریکا دانست و این موضوع ریشه در سخنان و شعارهای انتخاباتی وی دارد که بر اساس بازگرداندن عظمت آمریکا مطرح شده بود و به نوعی نشان از نادیده گرفتن سایر کشورهای دنیا دارد.

مسائلی مانند ایجاد اشتغال و حتی مبارزه با فروش و پخش مواد مخدر از موضوعاتی بود که توسط ترامپ از زمان تبلیغات مطرح بود که به نوعی این سیگنال را به سمت شهروندان و طرفداران وی مخابره می‌کند که باید به مسائل داخلی خیلی بیشتر از سایر مسائل پرداخت. اما باید توجه داشت که تغییر مدل در آمریکا به صورتی که ترامپ به آن اشاره کرده است امری محال به حساب می‌آید. چراکه سیاست و راهبرد آمریکا کاملاً مشخص است و نمی‌توان در طول چهار سال آن را تغییر داد.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه روسای جمهوری آمریکا از گذشته تاکنون بر اساس راهبرد کلی آمریکا اقدام به هدایت دولت خود کرده‌اند، گفت: تمام روسای جمهوری آمریکا شعارهایی مانند ترامپ را مطرح می‌کردند اما به این معنی نبود که بتوانند تمامی آن را محقق کنند. از این جهت اگر ترامپ هم بخواهد به شعارهای خود عمل کند، همانند دیگر روسای جمهور تا حدود زیادی نمی‌تواند از اصول نانوشته و سیاست‌های کلی ایالات متحده عدول کند. لذا به نظر می‌آید که سخنان ترامپ تا حدودی اجرایی شود و مابقی آن به دلیل وجود جناح‌های مختلف و تفکرات گوناگون عملیاتی نشود.

وی در پایان با اشاره به سخنان ترامپ در مورد تروریسم اسلامی خاطرنشان کرد: بحث مبارزه با تروریسم یکی از موضوعاتی بود که ترامپ در  محور سیاست‌های خارجی خود به آن اشاره کرد و حتی به صورت تلویحی به نفوذ آن به داخل خاک آمریکا اشاره کرد. اما باید گفت که بحث تروریسم در زمان تبلیغات توسط ترامپ و به خصوص در جریان مناظره با هیلاری کلینتون بارها مطرح شده بود. اما آن چیزی که باید نسبت به آن هوشیار بود و به نوعی قلب و متن اصلی سخنان ترامپ در مراسم تحلیف به حساب می‌آید، استفاده از واژه «تروریسم اسلامی» بود که اوباما در هشت سال گذشته از آن استفاده نکرده بود و روسای جمهور گذشته هم از استفاده آن خودداری کرده بودند. از این منظر باید گفت با توجه به بی‌پروا بودن ترامپ در استفاده از این الفاظ و نسبت دادن آن به مسلمانان باید بیشتر مراقب تحرکات وی در این زمینه بود و حتی نهادها و کشورهای اسلامی مانند شورای همکاری اسلامی باید در واکنش به این اظهارات به صورت یکپارچه عمل کنند.           

کد خبر : ۴۵۰۱۳۵