خبرگزاری کار ایران

مشروح مصاحبه اسد با شبکه تی‌بی‌اس ژاپن

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۰۰۵

رئیس جمهوری سوریه بر مطابقت تمامی مباحث مورد مذاکره در آستانه با قانون اساسی تاکید کرد و اظهار داشت امیدواریم دولت جدید آمریکا در مبارزه با تروریسم صادق باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «بشار اسد» در مصاحبه با شبکه تی‌بی‌اس ژاپن تاکید کرد تمامی اموری که در آستانه مورد بحث قرار می‌گیرد، باید با قانون اساسی سوریه مطابقت داشته باشد.

اسد در ادامه افزود مذاکرات آستانه روی دستیابی به صلح تمرکز خواهد داشت و تامین امنیت مردم و غیرنظامیان برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه هدف نخست و اولویت اصلی مذاکرات آستانه خواهد بود.

وی با ابراز تردید در خصوص انجام بحث‌هایی با موضوعات سیاسی در این مذاکرات گفت چون نمی‌دانیم دقیقا چه کسانی در این مذاکرات حاضر هستند، در این باره نمی‌توانم نظری دهم.

رئیس‌جمهوری سوریه در تبیین هدف برگزاری مذاکرات آستانه گفت که دستیابی به آتش‌بس و تسلیم سلاح توسط نیروهای تروریست و بازگشت به آغوش سوریه مهمترین چشم‌انداز رایزنی‌ها است.

بشار اسد ابراز امیدواری کرد دولت جدید آمریکا با تشکیل ائتلافی واقعی برای مبارزه با تروریسم در منطقه صداقت خود را نشان دهند.

وی همچنین با طرح اتهام علیه اردوغان وی را «اخوانی» خواند و افزود که او تلاش می‌کند که تصویری ضد داعشی و ضدتروریستی از خود منتشر کند در حالی‌که عملا گروه‌های تروریستی بدون حمایت وی نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

رئیس‌جمهوری سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تی‌بی‌اس ژاپن در خصوص پذیرش تشکیل دولت انتقالی در صورت توافق مذاکره کنندگان نشست آستانه این امر را مشروط به مطابقت با قانون اساسی سوریه دانست و افزود این امری نیست که صرفا مربوط به دولت یا معارضان باشد، بلکه حق تمامی مردم سوریه است و آنها باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند. در قانون اساسی چیزی با عنوان دولت انتقالی وجود ندارد ولی دولت وحدت ملی با نمایندگان تمامی احزاب و گروه‌ها گزینه مناسبی برای حل اختلافات در سوریه است که می توان پس از تشکیل آن در رابطه با انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت جدید متکی بر نتیجه این انتخابات و مطابق با قانون اساسی عمل کرد.

اسد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گروه‌های فشار و نهادهای مختلف موجود در آمریکا و نقش آن‌ها بر سیاست‌های این کشور تاکید کرد این نهادها حداقل از زمان ریاست‌جمهوری «جورج بوش» به اعمال نفوذ مستقیم روی اورده‌اند که در نتیجه آن شاهد آغاز جنگ‌های مختلف توسط ایالات متحده آمریکا هستیم.این نهادها به دنبال کسب منافع عمدتا مالی برای خود هستند و بر همین اساس بر سر راه سیاست‌گذاری در آمریکا خصوصا در بحث مبارزه با تروریسم و ایجاد روابط حسنه با کشورهایی مانند روسیه و چین اقدام به کارشکنی می‌کنند.

وی در ادامه افزود داعش ساخته و پرداخته خود آمریکا در سال ۲۰۰۶۷ در عراق است و تحت حمایت دولت آمریکا و ترکیه عمل می‌کنند چرا که این دو کشور منافع مالی خوبی از انتقال نفت سوریه توسط داعش به ترکیه به‌دست می‌آورند، از این رو نمی‌توان انتظار مبارزه صادقانه با تروریسم را از آمریکا و ترکیه داشت. برای مثال وقتی عناصر داعش از طریق بیابان به دیرالزور و تدمر حمله کردند آمریکایی‌ها به رغم توان مقابله با آنها هیچ اقدامی انجام ندادند. اردوغان نیز با القاعده و داعش ارتباط دارد زیرا دوطرف دارای ایدئولوژی مشترک هستند.

رئیس جمهور سوریه با انتقاد از اتهام‌های حامیان تروریست به مسکو و دمشق مبنی بر هدف قرار دادن افراد غیر نظامی، تصریح کرد این کشورها حق ندارند برای شهروندان سوریه اظهار تاسف و تالم کنند چرا که طی ۶ سال گذشته عاملان اصلی کشتار مردم سوریه بودند. این افراد چرا هیچ مدرکی دال بر کشتار مردم غیرنظامی توسط دولت سوریه و روسیه منتشر نمی‌کنند؟ یک دولت چگونه می‌تواند ملت خود را بکشد؟ اگر ما هنوز در سوریه حضور داریم این خود نشان دهنده حمایت مردم سوریه از ماست.

بشار اسد در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی تاکید کرد استفاده از سلاح شیمیایی به معنای کشتار هزاران نفر در مدتی کوتاه است و دولت سوریه از آغاز بحران این کشور تاکنون هیچ‌گاه اقدام به این عمل شنیع نکرده است. هیچ دولتی بر اساس مبانی اخلاقی نمی‌تواند ملت خود را بکشد یا از سلاح کشتار جمعی بعلیه آن‌ها استفاده کند. سوریه در سال ۲۰۱۳ پیمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را امضا کرده است ولی درست در بهار همان سال تروریست‌ها از سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه استفاده کردند. ما مصرانه خواستار اعزام تیمی از جانب سازمان ملل برای تحقیق و پی‌گیری این قضیه بودیم، ولی آمریکا بر سر راه این خواسته ما مانع تراشی کرد چرا که می‌دانست با اعزام کمیته حقیقت‌یاب این امر آشکار خواهد شد که تروریست‌ها علیه سربازان و مردم سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به آواره شدن تعداد زیادی از مردم سوریه غرب را عامل اصلی این امر قلمداد کرد و گفت کودکان و جوانان بی گناه سوری که هیچ ارتباطی با جنگ نداشتند تاوان این درگیری‌ها را پرداخت کرده‌اند. این مساله انگیزه‌ای برای مسئولان سوری می‌شود که تمام تلاش خود را برای نجات مردم بی‌گناه سوریه به کار ببندند. مساله مهم در اینجا این است که بخشی از مشکلات آورگان منحصر به تروریست‌ها نیست بلکه به خاطر تحریم‌های غرب هم‌پیمانان ‌‌آن‌ها علیه سوریه است. بسیاری از مردم نه تنها فقط به خاطر حضور تروریست‌ها بلکه به خاطر عدم توانایی در تامین مایحتاج اولیه زندگی خود سوریه را ترک کرده‌اند.

رئیس‌جمهور سوریه در خصوص ترک پست خود در روند احتمالی صلح این امر را منوط به خواسته مردم سوریه دانست و تاکید کرد که استعفا یا ابقای رئیس‌جمهوری در منصبش یک مساله ملی است که مردم سوریه در خصوص آن اتخاذ رای می‌دهند در نتیجه صندوق‌های رای هستند که در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند. این مساله را نه با معارضان و نه با هیچ کشور دیگری به بحث و تبادل نظر نخواهیم گذاشت. من نه تنها علت مشکل نیستم بلکه در حال کمک به بحران کشورم هستم. در بحران‌ها زمام امور را به عنوان رئیس‌جمهوری به دست گرفته و آن را کنترل می‌کنم. پس از حل بحران رئیس‌جمهوری می‌تواند تصمیم بگیرد که بماند یا برود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از رویکرد همسوی ژاپن با آمریکا وغرب در خصوص بحران سوریه گفت از زمان استقلال سوریه وآغاز روابط دیپلماتیک با ژاپن، این کشور نقش مهمی در توسعه سوریه ایفا کرده است و تا برهه زمانی خاصی به قوانین بین المللی در خصوص سوریه احترام گذاشته و از جانبداری پرهیز کرده است ولی از زمانی که اعلام کرد رئیس‌جمهوری سوریه باید از قدرت کناره بگیرد رویکردهای سابق خود را نقض کرد. ما دارای استقلال و حاکمیت هستیم، کسی حق ندارد تعیین کند که چه کسی می‌تواند بماند و چه‌کسی باید برود. ژاپن با اتخاذ این موضع و تحریم سوریه نشان داد در راستای سیاست‌های غرب و آمریکا گام برمی‌دارد. ژاپن نمی‌تواند هیچ نقشی در سوریه ایفا کند چرا که اصلا نمی‌داند اینجا چه حادثه ای در حال وقوع است. ژاپن تمام اطلاعات خود را از غرب می‌گیرد. مسئولان ژاپنی وقتی سوریه را تحریم می‌کنند حق اظهار نظر در خصوص بازسازی این کشور را ندارند. بهتر است که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

بشار اسد در پایان صحبت‌های خود از برنامه‌های دولت سوریه برای بازسازی این کشور خبرداد و افزود طرح‌هایی در نظر گرفته‌ایم که آنها را از شهرک‌های اطراف دمشق که پس از خروج تروریست‌ها امن شده است آغاز کرده‌ایم. از همین لحظه ما در حال آغاز بازسازی‌ها در حلب و دیگر شهرها هستیم و منتظر پایان یافتن بحران نخواهیم نشست. ملت سوریه مصمم به بازسازی کشور خود هستند و ما نیز به کمک و حمایت دوستان خود یعنی روسیه، چین و ایران توانایی این کار را داریم. ما نگران موضوع بازسازی نیستیم ولی موضوعی که باعث نگرانی ما شده است بازسازی ذهن و فکر مردمی است که چندین سال تحت سیطره داعش، النصره و دیگر گروه‌های تروریستی بوده‌اند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز