خبرگزاری کار ایران

باراک اوباما در آخرین کنفرانس خبری:

بعد از ترک کاخ سفید می‌خواهم ساکت باشم و فکر کنم/ تنش‌های خاورمیانه به نفع هیچ‌کس نیست/ در مراسم تحلیف ترام‍پ شرکت می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۵۵۰

رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی در آخرین کنفرانس خبری خود حاضر شد که آخرین ساعت‌های حضور در کاخ سفید را می‌گذراند.

به گزارش ایلنا، «باراک اوباما» در ابتدا با خانواده «جورج  هربرت بوش» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا که در بیمارستان بستری شده است، ابراز همدردی کرد.

وی سپس از همکاران خود که از مدت‌ها قبل یا اخیرا همراه وی بوده‌اند، تقدیر کرد و گفت که از کار کردن با شما لذت بردم.

اوباما در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که، آیا نگران هستید که لغو محکومیت «چلسی منیینگ» سرباز پیشین ارتش آمریکا درباره افراد دیگری مانند «ادوارد اسنودن» هم مطرح شود، گفت: قبل از هر چیز باید بگویم که منینگ یک دوره زندان را سپری کرده است. این دیدگاه من بود که با توجه به این‌که منینگ مورد محاکمه قرار گرفت و روند درست قضایی صورت گرفت و مسئولیت اقدام خود را پذیرفت، نسبت به افرادی که اطلاعاتی را فاش کرده‌اند، بسیار متفاوت است. فکر می‌کنم که دادرسی درباره او انجام شده و زمانی که بحث امنیت ملی پیش می‌‌آید، باید از راه‌های قانونی اقدام کرد. از این‌که منینگ را بخشیدم، حس خوبی دارم.

در کل می‌توانم بگویم در مقطع زمانی که مساله حملات سایبری وجود دارد، باید اطمینان حاصل کنیم که تعادل رعایت می‌شود و باید در نظر بگیریم که دشمنانی هستند که در صدد هستند از همین طریق به ما ضرر بزنند. افرادی هستند که می‌خواهند در حوزه اقتصاد یا حتی انتخابات به ما ضرر بزندد. ما نمی‌توانیم اطلاعاتمان را در اختیار دشمن قرار دهیم.

اوباما در رابطه با سوال خبرنگار درباره موافقت با برداشتن تحریم‌های علیه روسیه توسط دونالد ترامپ در مقابل کاهش سلاح‌های هسته‌ای، گفت تحریم‌های علیه روسیه به دلیل دیگری وضع شده است. ما روسیه را به دلیل اتفاقات اوکراین و کریمه، تحریم کردیم.

وی تاکید کرد روابط خوب آمریکا و روسیه به نفع آمریکا و جهان است و من همواره تلاش کردم روسیه را به روابط بیشتر و گسترده‌تر تشویق کنم. اما پس از انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به عنوان رییس‌جمهوری روسیه روند سیاست‌های این کشور در رابطه با آمریکا تغییر کرد. ما پیشتر با روسیه برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای توافق کردیم و اگر ترامپ بتواند این مساله را بیشتر پیش ببرد، خوب است. اما تاکید می‌کنم تحریم‌های علیه روسیه به خاطر اوکراین بود.

اوباما در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که شما همواره از انتقال دموکراتیک قدرت استقبال کرده‌اید ولی ده‌ها دموکرات در مراسم تحلیف ترامپ شرکت نمی‌کنند؛ آیا اخیرا باز هم با ترامپ صحبت داشته‌اید، گفت: نمی‌توانم درباره جزییات مذاکرات با ترامپ اطلاع‌رسانی کنم. برداشت من این است که چون وی موفق به پیروزی در انتخابات شده است و شعارهایش کاملا با من متفاوت بود، حق دارد سیاست‌های خود را پیش ببرد. ولی زمانی که رئیس‌جمهوری شود، به پیچیدگی مسائل پی خواهد برد. تصور می‌کنم که ترامپ مشاوران خوبی خواهد داشت که می‌تواننند وی را راهنمایی کنند. به او گفته‌ام که این کار بسیار بزرگ و سختی است که نمی‌توان به تنهایی آن را انجام داد. این‌که چطور یک تیم را درست کنید و این‌که گزینه‌هایی که در نهایت پیش روی شما می‌گذارند را بدانید، کلیدی است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که در مراسم تحلیف ترامپ شرکت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این‌که منظور شما از این‌که گفته بودید مجددا می‌خواهید به سیاست برگردید، چه بوده است، گفت که هرگز نگفتم که می‌خواهم در انتخابات کاندیدا شوم. می‌خواهم کمی ساکت باشم، کمی فکر کنم، کمی بنویسم و با خانواده وقت بگذارنم. من همچنان یک شهروند آمریکایی هستم. برای دموکرات‌ها که در انتخابات اخیر شکست خوردند، بسیار مهم است که تشخیص دهند سیاست درست چیست. در دموکراسی بعضی اوقات می‌برید و بعضی اوقات می‌بازید. بین کارکرد سیاست تفاوت وجود دارد. در برخی کشورها در برخی مقاطع زمانی، ارزش‌های اساسی آنها متحول می‌شود که در سال‌‌های اخیر برخی از آن سیاست‌ها به مشکلاتی برای مردم تبدیل شده است.

اوباما ادامه داد: ۵۰ سال سیاست ما نشان داد که این رویدادها در قبال کوبا جواب نمی‌دهد. ما باعث شدیم آنها در داخل هم تغییر سیاست دهند و این باعث پیشرفت مردم کوبا شد. بهترین حرکت ما این بود که توانستیم مردم دو کشور را در تماس و تعامل با هم قرار دهیم. خواهید دید که در طول ماه‌ها و سال‌های آینده روابط بهتر می‌شود.

وی در رابطه با نقش آمریکا در رابطه با تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی گفت: همواره نگران درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطین بودم و هستم. شرایط کنونی این سرزمین برای فلسطین، اسرائیل، منطقه و آمریکا خطرناک است. از اولین روز‌های رسیدن به کاخ سفید تیم من به دنبال تشویق کردن فلسطین و اسرائیل برای حضور پیدا کردن در میز مذاکرات بود. هزینه و وقت بسیار صرف این هدف شد. اما من پس از گذشت سال‌ها فهمیدم با زور نمی‌توان آنها را مجبور به مصالحه کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد مسائل منطقه‌ای و حضور داعش، هر دو طرف را نگران کرده است. باید اضافه کنم شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین فلسطین باعث افزایش درگیری‌ها خواهد شد و ما با این کار در شورای امنیت نشان دادیم که فرصت اسرائیل در حال تمام شدن است. ترامپ راه خود را پیش می‌رود و نظرات سفیر اسرائیل با من مخالف است. امیدوارم رییس‌جمهوری منتخب پیش از گرفتن تصمیم‌های دشوار، یکطرفه عمل نکرده و در مورد آنها فکر بسیار کرده و مشاوره بگیرد. اکنون تنها می‌توانیم به ترامپ مشاوره دهیم.

اوباما در پاسخ به پرسشی درباره این که میراث شما چطور به یادگار خواهد ماند، گفت: به تغییراتی که در جامعه ما ایجاد شده است، افتخار می‌کنم و فکر می‌کنم بسیار موفق بوده‌ایم. قهرمانانی در کشور هستند و از دموکراسی دفاع می‌کنند.

اوباما در پاسخ به پرسشی درباره این‌که شما چند سال پیش به عنوان اولین رئیس‌جمهوری رنگین‌پوست آمریکا روی کار آمدید؛ گفته بودید که می‌خواهید فاصله بین مردم و سیاستمداران را کمتر کنید. چه کاری برای آنها انجام داده‌اید و چه کاری بعد از ترک کاخ سفید انجام می‌دهید، گفت: من برای برابری جنگیدم و می‌دانستم که اگر برای این‌که همه در اقتصاد نقش برابر داشته باشند نمی‌جنگیدیم، بین آمریکایی‌ها شکاف ایجاد می‌شد. من نگران این هستم که باید مطمئن شویم که ماشین دموکراسی ما درست کار می‌کند. ما تنها کشوری هستیم که رای دادن را برای مردم سخت می‌کنیم و پیشینه بدی هم داریم که ترجیح می‌دهم درباره آن صحبت نکنم. میراث ما درباره برده‌داری، ما را کوچک می‌کند. همه مردم یک رای دارند، نباید آن را پیچیده کرد. موانعی که سر راه رای دادن مردم می‌گذاریم، درست نیست و بین مردم این تصور ایجاد می‌شود که رای آنها مهم نیست. دادگاه عالی ما باید دوباره ورود پول‌های بی‌حساب به سیاست را بررسی کند. من فکر می‌کنم وضعیت قومی در زمان نسل من بدتر بود و اکنون شرایط بهتر شده است. زمانی که رئیس‌جمهور بودم، تلاش می‌کردم به بهبود این مساله کمک کنم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز