خبرگزاری کار ایران

باراک اوباما:‌

هرگز پوتین را دست‌کم نگرفتم

رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد‌ها در رابطه با دست‌کم گرفتن رئیس‌جمهوری روسیه را رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پولیتیکو، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا برخی موضع‌گیری‌ها مبنی بر این‌که وی «ولادیمیر پوتین» ‌رئیس‌جمهوری روسیه را دست کم گرفته و در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۲ میلادی هنگامی که «میت رامنی» ‌نامزد حزب جمهوری‌خواه روسیه را مهم‌ترین دشمن آمریکا در جهان خوانده بود، سخنان وی را به سخره گرفته بود، رد کرد.

وی در مصاحبه‌ای که در برنامه ای‌بی‌سی به روی آنتن رفت گفت: «فکر نمی‌کنم که پوتین را دست‌کم گرفته باشم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «اما فکر می‌کنم که میزانی که در این عصر نوین ارتباطات، سوءاستفاده از اطلاعات و حمله‌های سایبری می‌تواند روی جوامع و سیستم‌های آزاد ما و فعالیت‌های دموکراتیک یک کشور تاثیر بگذارد، را دست‌کم گرفته بودم.»

اوباما زمانی که به ریاست‌جمهوری رسید، امیدوار بود روابط با روسیه را ترمیم کند اما در ‌‌نهایت و در ماه‌های اخیر به طور مستقیم پوتین را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کرده و اعلام کرده که وی عامل حمله‌های سایبری به کمیسیون ملی حزب دموکرات بوده است.

وی گفت: «یکی از موضوع‌های که نگرانی من را برانگیخته است، میزان گسترده از سخنان و موضع‌گیری‌های جمهوری‌خواهان یا منتقدان سیاسی یا حتی مفسرانی است که به نظر می‌رسد تنها برای تقابل با حامیان دموکرات‌ها، اعتماد بسیار زیادی به پوتین کرده‌اند.» ‌

وی به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این افراد شامل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نیز می‌شود یا نه، ‌پاسخی نداد.

وی گفت: «ما باید به خود خاطرنشان کنیم که همه در یک تیم هستیم. پوتین جزئی از ما نیست. اگر در این کشور به جایی برسیم که مردم با رهبری که با ما در نزاع است و ما و شیوه زندگی ما را تهدیدی برای خود می‌پندارد، ‌بیشتر احساس نزدیکی کنند، آن وقت ما مشکلات بزرگتری از حمله‌های سایبری داریم.»

لازم به ذکر است، «ژان ایو لو دریان» وزیر دفاع فرانسه امروز – یکشنبه – گفت که این کشور کمتر از آمریکا نسبت به حمله‌های سایبری از سوی کشور‌های خارجی آسیب‌پذیر بوده و وزارتخانه متبوعش برای مقابله با این حمله‌ها منابع خود را افزایش خواهد داد.

وی که در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه «لو ژورنال دو دیمانش» ‌سخن می‌گفت، همچنین افزود که ریسک حمله‌های سایبری روی زیرساخت‌های شهری فرانسه مانند آب، برق، حمل و نقل و ارتباطات جدی و واقعی بوده و این حمله‌ها ممکن است که به نهاد‌های دموکراتیک و رسانه‌ها نیز وارد شود.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کردند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه کارزار سایبری برای کمک به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به منظور افزایش شانس انتخاب وی در مقابل «هیلاری کلینتون» ‌نامزد حزب دموکرات به راه انداخته بود.

لودریان در پاسخ به این پرسش که آیا فرانسه نسبت به چنین حمله‌هایی مصون است گفت: «به طور حتم خیر. ما نباید در این زمینه ساده‌انگارانه برخورد کنیم.»

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در ماه‌های آوریل و می‌ برگزار شود. «فرانسوا فیون» یکی از نامزد‌های پیشرو در این زمینه گفته است که می‌خواهد روابط با روسیه را بهبود بخشد. وی از سوی رئیس‌جمهوری روسیه مورد تمجید قرار گرفته است. «مارین لوپن» نامزد راستگرای این رقابت‌ها نیز خواستار روابط نزدیک‌تر با روسیه شده است.

لو دریان گفت که اگر انتخابات آمریکا مخدوش شده و مورد حمله سایبری قرار گرفته است، ‌این موضوع به طور حتم دخالت غیرقابل تحملی است چرا که حمله به سیستم انتخاباتی یک کشور به معنای حمله به ساختار‌های دموکراتیک و تمامیت ارضی آن است.

وی افزود: «تیم‌های ما این موضوع را به بحث و گفت‌و‌گو گذاشته‌اند تا از این طریق درس‌هایی برای آینده بگیرند.»

در آوریل سال ۲۰۱۵ هکر‌ها موفق شدند به یک ایستگاه هوایی حمله کنند. منابع قضایی فرانسوی بعد‌ها گفتند که هکر‌های روسی که با کرملین در ارتباطند، ممکن است عامل این حمله باشند.

وزیر دفاع فرانسه همچنین گفت که شمار حمله‌های سایبری علیه این وزارتخانه هر سال دو برابر شده و در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۴ هزار حمله خارجی از سوی نهاد‌های امنیتی متوقف شده است. این حمله‌ها شامل حمله‌هایی برای مخدوش کردن سیستم‌های پهپادی فرانسوی نیز شده است.

وی افزود که فرانسه نه تنها باید قادر به دفاع از خود علیه حمله‌های سایبری باشد بلکه باید بتواند تا به وقت لزوم، حمله کند.

این مقام ارشد دفاعی فرانسوی همچنین افزود که شمار «سربازان دیجیتالی» ارتش فرانسه تا سال ۲۰۱۹ به دو هزار و ۶۰۰ نفر رسیده و ۶۰۰ متخصص سایبری نیز به این مجموعه افزوده خواهد شد.

وی گفت که در صورت حمله سایبری این کشور می‌تواند با حمله‌های سایبری یا سلاح‌های معمول به این حمله‌ها پاسخ دهد.

 

کد خبر : ۴۴۶۳۷۰