خبرگزاری کار ایران

سردبیر الوفاق در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده عدم حضور معارضان سوری در مذاکرات آستانه/ ترکیه مجبور به مسدود کردن مرزهای خود با سوریه می‌شود

معارضان سوری پس از حلب بخش عمده‌ای از قوای خود را از دست دادند و از سوی حامیان خود تحت فشار قرار گرفته‌اند که این موارد تنها بخشی از دلایل عدم حضور آنها در مذاکرات آستانه به شمار می‌رود.

«مصیب نعیمی» سردبیر روزنامه الوفاق با اشاره به اعلام تعلیق مذاکرات آستانه از سوی معارضان سوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اعلام کرد: پس از آزادسازی حلب شاهد آن بودیم که روسیه وارد مذاکره با ترکیه شد و قرار بر این بود که ترک‌ها با توجه به نفوذی که بر گروه‌های مسلح منهای تروریست‌ها دارند، آنها را برای شرکت در مذاکرات پای میز بکشانند. از سوی دیگر با توجه به اینکه روسیه در جمهوری‌های جدا شده از شوروی سابق همچنان دارای نفوذ سنتی است، در تماسی که با «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان داشت، قرار بر این شد که مذاکره با معارضان مسلح سوری در شهر آستانه برگزار شود. از جهتی دیگر گفته شده بود معارضان مسلح سوریه وارد گفت‌وگو با دولت بشار اسد شده‌اند و قرار است تا مذاکراتی در خصوص رسیدن به آتش‌بس پایدار و یکپارچه میان آنها و دولت سوریه با حضور طرف‌های روسیه و ترکیه در آستانه برگزار شود.

وی افزود: قبل از برگزاری این نشست شاهد بودیم که معارضان سوریه به صورت رسمی اعلام کردند که گفت‌وگوها را به حالت تعلیق در خواهند آورد و در آن شرکت نمی‌کنند. در برداشت اولیه باید بگوییم که عدم حضور معارضان در نشست آستانه به نوعی یک تاکتیک قدیمی برای سهم‌خواهی بیشتر و افزایش سطح چانه‌زنی در سطوح سیاسی ارزیابی می‌شود. حتی گفته شده بود در این مذاکرات بحث تغییر نظام در سوریه پیگیری نخواهد شد اما شاهد هستیم که قبل از برگزاری مذاکرات آستانه، معارضان اقدام به کناره‌گیری و عدم‌حضور در گفت‌وگوها کرده‌اند. لیکن معارضان درصدد هستند تا با پیگیری چنین سناریویی، وزن خود در پرونده سوریه را افزایش دهند.

در نگاه دیگر باید شرایط معارضان از حیث استعداد نیرو و همچنین تسلیحات مدنظر قرار بگیرد. چراکه بر اثر پاک سازی‌های اخیر و پیش‌روی‌های ارتش سوریه بخش قابل توجهی از نیروها، تسلیحات و مهمات آنها تلف شد و از سوی دیگر دست برتر میدانی که بر اساس جغرافیای اشغال‌شده توسط نیروها سنجیده می‌شود، در این حالت در جناح معارضان و همین طور تروریست‌های مستقر در سوریه کاهش یافته است. از این نظر باید بگوییم از دست دادن نقاط استراتژیک و حساسی که قبل از پاک‌سازی حلب در دست نیروهای مخالف دولت بوده آنها را در موضع ضعف قرار داده است.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این‌که کشورهای حامی تروریست‌ها و مخالفان بشار اسد پس از پاک‌سازی حلب در حالت انفعال قرار دارند، گفت: در این بین نکته‌ای که وجود دارد این است که حامیان این طیف از مخالفان سوری تاکنون به صورت پنهان در صدد برهم زدن آتش‌بس مورد نظر بودند و خط‌دهی آنها باعث شده تا معارضان سوری پای میز مذاکرات آستانه حضور پیدا نکنند. اما با توجه به بازیگری روسیه و ترکیه و  نقش ایران در این پرونده به نظر می‌رسد که مذاکرات آستانه برگزار خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: در محور میدانی و با توجه به داده‌های موجود به نظر نمی‌رسد که مجدداً شاهد شروع درگیری جدید در سایر محورهای سوریه باشیم. چراکه بر اساس گفت‌وگوهایی که میان آنکارا و مسکو صورت گرفته است، قرار بر این شده که فشار حداکثری بر معارضان و تروریست‌ها وارد شود و احتمال دارد با توجه به ضرب‌های تروریستی که ترکیه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر خورده است، مرزهای خود را با سوریه مسدود کند. همچنین با توجه به اظهارات مقام‌های گروهک‌های تروریستی مانند فتح‌الشام، احرارالشام و... این معنا پدیدار می‌شود که به وجود آمدن ناامیدی و چند پاره شدن آنها نهایتاً موجب انشعاب گرفتن تروریست‌ها از سرمنشاء اصلی خود شدند که این می‌تواند آنها را در موضع ضعف گسترده‌ای قرار بدهد.

کد خبر : ۴۴۴۵۰۳