خبرگزاری کار ایران

راهپیمایی علیه رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در شب کریسمس

انتظار می‌رود جمعیت زیادی از مردم کره‌جنوبی امروز –شنبه – به خیابان‌های کره‌جنوبی بیایند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود جمعیت زیادی از شهروندان کره جنوبی امروز و در شب کریسمس به خیابان‌ها آمده و به اعتراض برای برکناری قطعی «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری تعلیق‌شده این کشور بپردازند.

این تجمع بزرگ‌ترین جنبش اعتراضی در این کشور در شب کریسمس خواهد بود.

این اعتراض‌ها در واکنش به رسوایی و فساد اطرافیان پارک صورت می‌گیرد که بعد از مجرم شناخته شدن او و استیضاح وی در تاریخ ۹ دسامبر توسط پارلمان این کشور و کاهش اختیارات وی آغاز شده است.

ترتیب‌دهندگان این تظاهرات انتظار دارند که اعتراض‌ها با جشن‌های شب کریسمس تلاقی پیدا کند ولی نگرانی‌هایی از احتمال برخورد حامیان محافظه کار پارک و مخالفان وی نیز وجود دارد.

دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی تا شش ماه فرصت دارد تصمیم نهایی مبنی بر ابقای پارک یا تعلیق کامل وی از قدرت را اتخاذ کند. تا زمان اعلام رای نهایی دادگاه قانون اساسی قدرت و اختیارات رئیس‌جمهوری به حالت تعلیق درآمده و نخست‌وزیر به عنوان سرپرست دولت، مسئولیت اداره امور را بر عهده می‌گیرد.

پارک متهم به تبانی با دوست قدیمی خود برای استفاده و گرفتن پول و امکانات توسط وی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کره‌جنوبی شده است.

امروز رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و دوست وی «چوی سون سیل» برای تحقیقات توسط «پارک جوان سه» دادستان ویژه احضار شده‌اند.

همچنین بازرسان از احضار «کیم چونگ» وزیر کشور سابق و معاون ورزشی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که متهم به کمک به چوی در گردش‌های مالی و هم چنین کسب امتیاز از شرکت سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین گروه تجاری کره‌جنوبی است، خبر دادند.

سامسونگ نیز در خصوص دخالت چوی در یک معامله بحث برانگیز و ادغام دو سازمان که از نظر مالی وابسته به دولت به شمار می‌روند و همچنین دخالت در انتقال مدیریت و ثروت یکی از شرکت‌های بزرگ کره‌جنوبی از پدر به پسر مورد ظن قرار گرفته است.

سامسونگ نیز که یکی از شرکت‌های بزرگ کره‌جنوبی است، به خواسته چوی مبلغی معادل ۶۵ میلیون دلار به دو سازمان غیر دولتی پرداخت کرده است که منجر به افزایش ثروت شخصی وی شده است.

 

کد خبر : ۴۴۱۰۴۹