خبرگزاری کار ایران

عفو عمومی برای گروهی از شورشیان فارک

وزیر دادگستری کلمبیا اعلام کرد که ۱۱۰ نفر از شورشیان فارک را مورد عفو قرار داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری کلمبیا اعلام کرد که دولت این کشور حداقل ۱۱۰ شورشی فارک را به عنوان بخشی از معاهده صلح برای پایان دادن به ۵۲ سال درگیری میان دولت و این گروه مورد عفو قرار داده است.

«خورخه لوندونو» وزیر دادگستری این کشور در یک کنفرانس خبری گفت: «بر این باورم که حدود ۳۰۰ نفر در مجموع ممکن است مورد عفو قرار گیرند.»

وی همچنین گفت که این عفو‌ها به علاوه قانون عفو عمومی که در حال حاضر در کنگره است، تنها شامل «جرایم سیاسی» شده و مشمول جرایم سنگین‌تر جنایی مانند قتل، تجاوز و شکنجه نمی‌شود.

لوندونو افزود که این بخشودگی‌ها پیش از به اجرا در‌آمدن از سوی قاضی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین اضافه کرد که پنج‌ هزار و ۵۰۰ سرباز، افسر پلیس و دیگر کارکنان دولتی مجرم مرتبط با درگیری‌ها در صورت کوچک بودن جرمشان ممکن است آزاد شوند.

موضوع برقراری عدالت قضایی سد قابل ملاحظه‌ای در تلاش‌های «خوان مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهوری کلمبیا برای پایان دادن به نیم‌ قرن درگیری با فارک بود.

رای‌دهندگان با اختلاف اندکی طرح اولیه معاهده صلح در ماه اکتبر را در پی حمله مخالفان به آن مبنی بر آسان‌گرفتن به شورشیان رد کردند.

سانتوس که در سال جاری میلادی موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد، این نسخه از معاهده را از طریق کنگره؛ جایی که اکثریت را در آن دارد، مورد بازبینی قرار داد.

البته منتقدان هنوز می‌گویند که این معاهده، جرایم علیه بشریت را نادیده گرفته و ممکن است منجر به به قدرت رسیدن خاطیان شود.

گروه فارک که در سال ۱۹۶۴ و در پی شورش دهقانان شکل گرفت تا کنون پنج هزار و ۷۰۰ مبارز دارد که آماده خلع سلاح هستند. چهار هزار و ۵۰۰ نفر دیگر از این اعضا در حال حاضر در زندان به سر می‌برند.

 

 

کد خبر : ۴۳۸۳۳۹