خبرگزاری کار ایران

مخالفت چین با تحریم یک جانبه کره شمالی توسط ژاپن

چین اعلام کرد که آماده اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل درباره کره‌شمالی هستیم ولی با تحریم‌های یک جانبه مخالفیم.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، چین اعلام کرد آماده همکاری با جامعه بین‌المللی برای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل هستیم ولی با هر گونه تحریم یک‌جانبه و خارج از چارچوب دیپلماتیک در خصوص کره شمالی مخالفت خواهیم کرد.

پیش از این، ژاپن و کره‌جنوبی از وضع تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی به دلیل توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک این کشور خبر داده بودند.

کره‌شمالی قطعنامه اخیر سازمان ملل که منجر به کاهش درآمد سالانه این کشور به یک چهارم خواهد شد را رد کرده بود. این قطعنامه در پی پنجمین و بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه سپتامبر وضع شد.

در بیانیه کره‌شمالی آمده است که این قطعنامه یک توطئه توسط ایالات متحده آمریکا برای انکار حق حاکمیت این کشور است.

هر دو کشور کره‌جنوبی و ژاپن در حال حاضر تحریم‌های جامع یک جانبه‌ای علیه کره‌شمالی وضع کرده‌اند.

مدیر کل دفتر امور آسیا و اقیانوسیه در وزارت امور خارجه ژاپن در صحبت‌های خود با «وو داوی» نماینده چین در امور شبه جزیره کره گفت که چین همیشه کره را برای خلع سلاح هسته‌ای از طریق مذاکرات تحت فشار قرار داده است.

وو داوی نیز اعلام کرد چین همگام با جامعه بین‌الملل به طور کامل از اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت حمایت می‌کند ولی با هر گونه تحریم یک‌جانبه خارج از قطعنامه‌های شورای امنیت مخالفت خواهد کرد.

وو ادامه داد اوضاع در شبه جزیره کره حساس و پیچیده است و همه باید برای حفظ صلح و ثبات در شبه جزیره کره باهم همکاری کنند.

چین همچنان امیدوار است تا بتواند شرایط از سرگیری مذاکرات شش جانبه که شامل دو کره، چین، ژاپن، ایالات متحده و روسیه می‌شود را احیا کند.

چین تنها متحد اصلی کره‌شمالی به شمار می‌رود هر چند که اخیرا و در پی آزمایش‌های مکرر موشکی توسط کره‌شمالی روابط دو کشور تیره شده است.

در حالی که چین چند دور از تحریم‌های وضع شده علیه کره شمالی را امضا کرده است، اعلام کرده که این تحریم‌ها نباید شهروندان عادی و برنامه‌های غیرمرتبط را تحت تاثیر قرار دهد.

 

کد خبر : ۴۳۸۱۵۰