خبرگزاری کار ایران

معاون نخست‌وزیر ترکیه:

شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک عامل انفجارهای استانبول هستند

معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که شواهد نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان کرد مسئول حملات تروریستی شب گذشته در استانبول هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «نعمان کورتولموش» معاون نخست وزیر ترکیه گفت که شواهد نشان می‌دهد دو انفجار شب گذشته در خارج یک باشگاه فوتبال توسط شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) انجام شده است.

دولت ترکیه پس از انفجارهای استانبول، یکشنبه را در سراسر این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

انفجار اول توسط یک خودروی بمب‌گذاری شده و هنگام خروج تماشاگران از ورزشگاه رخ داد و به فاصله یک دقیقه یک عامل انتحاری کمربند انفجاری خود را در پارک مجاور استادیوم منفجر کرد.

در پی این انفجار‌ها «بینالی یلدریم» نخست‌وزیر ترکیه دستور داد که پرچم این کشور را به حالت نیمه افراشته درآورند.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود به قزاقستان را لغو کرد. وی در خصوص این انفجار‌ها اظهار داشت که این حملات، حملات تروریستی علیه پلیس و غیرنظامیان است.

اردوغان در بیانیه خود عنوان کرد که ما یک ملت هستیم و با اراده خدا بر سازمان‌های تروریستی غلبه خواهیم کرد.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار‌ها را برعهده نگرفته است ولی گمانه زنی‌ها حاکی از دست داشتن داعش و گروه‌های تروریستی فعال در سوریه در این انفجار‌ها است.

ترکیه از اعضای شورای همکاری نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین از اعضای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا است. همچنین این کشور دائما در حال درگیری با عناصر جدایی‌طلب کرد در جنوب شرق ترکیه است.

 «سلیمان سایلو» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد اولین انفجار دوساعت پس از پایان مسابقه فوتبال و در محل اجتماع پلیس ضد شورش استانبول به وقوع پیوست که به همین دلیل اکثر قربانیان این حادثه افسران پلیس هستند.

 «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز با محکوم کردن این حملات از آن‌ها با عنوان اعمال وحشتناک تروریستی یاد کرد.

این انفجار‌ها بعد از گذشت پنج ماه از شکست کودتای نافرجام ترکیه که در آن بیش از ۲۴۰ نفر کشته شدند، رخ داد.

استانبول در سال جاری شاهد چندین حمله تروریستی دیگر نیز بوده است که مهم‌ترین آن‌ها حمله مسلحانه تروریست‌های داعش به فرودگاه بین‌المللی آتاتورک در ماه ژوئن گذشته است که طی آن ۴۵ نفر کشته و صد‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 

کد خبر : ۴۳۶۸۷۴