خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهوری ایتالیا:

وزیر خارجه گزینه مطلوبی برای جایگزینی رنتسی است

رئیس‌جمهوری ایتالیا متعهد شد که طی یک برنامه جامع و سریع بحران به وجود آمده در دولت به دنبال استعفای نخست‌وزیر این کشور را حل کرده و انتخاباتی با حضور تمامی احزاب در اسرع وقت برگزار کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «پائولو جنتیلونی» وزیر خارجه ایتالیا از محتمل‌ترین گزینه‌ها برای ریاست دولت آینده به شمار می‌رود که از چهرهای وفادار و نزدیک به «ماتئو رنتسی» نخست‌وزیر مستعفی است.

جنتیلونی در صدد است تا با مشارکت یکی از بزرگ‌ترین سرمایه داران ایتالیا و از وام دهندگان به دولت این کشور، بحران‌های اقتصادی کشور را حل کند.

 «سرجو ماتارلا» رئیس‌جمهوری ایتالیا در بخشی از سخنان خود در دیدار با مقام‌های احزاب سیاسی تاکید کرد که این کشور به یک دولت کارآمد نیاز دارد.

وی از جنتیلونی به عنوان گزینه مطلوب برای تشکیل دولت آینده یاد کرده است.

همچنین «لوئیجی زاندا» از نمایندگان مجلس سنا و از رهبران احزاب سیاسی نیز حزب دموکرات حامی نخست‌وزیر مستعفی را متهم به تلاش برای ایجاد یک ائتلاف گسترده به منظور تحت فشار قرار دادن دیگر احزاب سیاسی ایتالیا کرد.

قانون اساسی ایتالیا انتخابات زود هنگام برای حل مشکلات و بحران‌های ناشی از عدم ثبات دولت را پیش‌بینی کرده است.

رنتسی ۴۱ ساله پس از شکست در همه‌پرسی اخیر برای اصلاحات در قانون اساسی که در تاریخ چهارم دسامبر برگزار شد، از سمت خود استعفا داد.

 «سیلویو برلوسکنی» که پیش از این نیز چهار بار نخست‌وزیر ایتالیا بوده است، از دیگر نامزدهای احتمالی حضور در انتخابات به شمار می‌رود.

برلوسکنی در سخنانی اظهار داشت وضعیت دشوار اقتصادی، ادامه بیکاری، تهدیدهای داخلی و خارجی و همچنین روابط بد با اتحادیه اروپا اجازه تاخیر بیش از این را برای عدم ثبات سیاسی را نمی‌دهد.

 «آنجلینو آلفانو» وزیر کشور ایتالیا که از چهره‌های وفادار به رنتسی و رئیس یک حزب راست‌گرای ایتالیا به شمار می‌رود نیز از دیگر اشخاصی است که به عنوان نامزد حضور در انتخابات از وی نام برده می‌شود.

 «پیر کارلو پادوان» وزیر اقتصاد و «گرازیانو دلریو» وزیر حمل ونقل و همچنین «پیترو گراسو» رئیس مجلس سنا نیز از دیگر گزینه‌های احتمالی برای نامزدی پست نخست‌وزیری هستند.

انتخابات زود هنگام ایتالیا به احتمال زیاد در ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

 

کد خبر : ۴۳۶۷۶۱