خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از جعفر حق‌پناه:

ایام به کام "اردوغان" است

استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل ترکیه با اشاره به نزدیک شدن رهبران دو حزب حرکت ملی ترکیه و حزب عدالت و توسعه، تغییر قانون اساسی این کشور را محتمل دانست.

«جعفر حق‌پناه» در یادداشتی علت نزدیک شدن "دولت باغچه‌لی" رهبر حزب حرکت ملی ترکیه به حزب عدالت و توسعه این کشور را تشریح کرده که از نظر خواهد گذشت:

از مدتها قبل مذاکراتی میان رهبران "حزب حرکت ملی ترکیه" و "حزب عدالت و توسعه" شروع شده بود که در این بین ملاقاتی میان «دولت باغچه‌لی» و رجب طیب اردوغان صورت گرفت و از آنجا بود که گمانه‌زنی‌ها برای نزدیک شدن دو حزب به یکدیگر به جهت تغییر قانون اساسی ترکیه، قوت گرفت.

اختلافاتی میان جناح دولت‌باغچه‌لی با "آک‌پارتی" وجود داشت که مهم‌ترین دلیل آن کم شدن تعداد نمایندگان حزب حرکت ملی در پارلمان ترکیه عنوان شده بود. تا جایی حتی پسر دولت‌باغچه‌لی به حزب عدالت و توسعه و جناح حاکم بر آنکارا پیوست که این موضوع در وجهه حزب مذکور تاثیرگذار بود.  

از سوی دیگر باید مد نظر داشته باشیم که هر دو حزب دارای پایگاه‌های اجتماعی گسترده‌ای میان مردم ترکیه هستند و همین موضوع موجب نزدیک شدن رهبران احزاب به یکدیگر شده است. در نگاهی دیگر و با بررسی سیاست‌ها و راهبردهای این دو حزب می‌توانیم بفهمیم که یک موضوع در بین آنها مشترک است و آنهم مدل مواجهه با "مساله کُردی" در ترکیه است. به گونه‌ای که باغچه‌لی و اردوغان مشترکاً، کردها را تهدیدی برای کشور می‌دانند که این محور می‌تواند دو حزب را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند.

اینکه آیا مخالفت خاصی از سوی احزاب دیگر بر سر مساله تغییر قانون اساسی ترکیه به وجود می‌آید یا خیر، باید بگوییم که اکثریت پارلمان ترکیه در اختیار دو حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی است و از این نظر مخالف جدی در این میان وجود ندارد و طرح تغییر قانون اساسی به راحتی می‌تواند عملیاتی شود. اما این بدان معنا نیست که جامعه ترکیه نسبت به این موضوع واکنش نشان ندهد ولی با توجه به وضعیت فعلی مخالفتی از سوی سطوح عالی سیاسی ترکیه رخ نخواهد داد و از این جهت ایام به کام رئیس‌جمهوری ترکیه رقم می‌خورد.      

کد خبر : ۴۳۶۲۳۷