خبرگزاری کار ایران

استیضاح پارک در دستور کار پارلمان

پارلمان کره‌جنوبی لایحه استیضاح رئیس‌جمهوری این کشور را ارائه داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، امروز – پنجشنبه – پارلمان کره‌جنوبی لایحه‌ای را برای استیضاح «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری این کشور به مجلس ارائه داد. این اقدام در راستای حرکت برای برکناری این مقام بلند‌پایه سیاسی این کشور است که به واسطه رسوایی‌های مطرح شده تحت فشار شدید قرار دارد.

پارلمان قرار است تا در رابطه با استیضاح وی در روز جمعه رای‌گیری کند و احزاب مخالف نیز اعلام کرده‌اند که می‌توانند دو سوم آرای مورد نیاز برای این کار را به دست آورند.

اگر این لایحه به تصویب رسد، باید از سوی دادگاه قانون اساسی نیز به تایید برسد که این فرآیند ممکن است برای ماه‌ها به طول انجامد.

مردم معترض کره جنوبی برای هفته‌ها است که هر شنبه به خیابان‌ها آمده و خواستار اخراج پارک 64 ساله هستند. میزان محبوبیت وی به میزان بی‌سابقه ۴ درصد افت کرده و تحت فشار شدید برای استعفای فوری قرار گرفته است.

در صورت استیضاح پارک، وی نخستین مقام منتخب ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی خواهد بود که دوره پنج ساله خود را به پایان نرسانده است.

پارک متهم است که با دوست و دستیار خود هم دست بوده و با فشار آوردن بر صاحبان صنایع آنها را به پیروی از سیاست‌های خود، مجبور کرده است.

وی هر‌گونه اقدام غیر قانونی را انکار کرده اما برای بی‌توجهی در زمینه ارتباط با «چوی سون سیل» دوست و دستیارش، عذر‌خواهی کرده است.

رای‌گیری در رابطه با لایحه استیضاح می‌بایست در ۷۲ ساعت از زمان ارائه انجام شود. «جونگ سی کیون» سخنگوی پارلمان خواستار رای‌‌گیری در روز جمعه شده است.    

 

 

کد خبر : ۴۳۵۹۳۱