خبرگزاری کار ایران

نخست‌وزیر ترکیه با پوتین دیدار کرد

نخست‌وزیر ترکیه در جریان سفر به روسیه با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از دیلی صباح، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در جلسه‌ای با «بینالی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه گفت که روسیه از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور، به دلیل امضای توافق‌نامه عبور جریان گاز تشکر می‌کند.

وی گفت: «‌بسیار از اردوغان سپاسگزاریم که توافق عبور جریان گاز ترکیه را امضا کرد.»

در تاریخ دهم اکتبر، ترکیه و روسیه توافقنامه میان-دولتی در رابطه با ساخت خط لوله گاز برای ارسال گاز روسیه از طریق آب‌های ترکیه در دریای سیاه به امضا رساندند.

این توافق‌نامه از سوی «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه و «برات البایراک» همتای ترک وی در حضور پوتین و اردوغان در پی گفت‌و‌گوها در استانبول به امضا رسید.

این پروژه که از سوی پوتین در دسامبر سال ۲۰۱۴ و در دیداری از ترکیه اعلام شد، گاز را از روسیه و از طریق دریای سیاه منتقل می‌کند. انتظار می‌رود این خط که ظرفیت ۱۵.۷۵ میلیارد متر مکعب را دارد، بازار ترکیه را که پس از اروپا دومین بازار جهان است، تامین کند.

توافق‌نامه در رابطه با این پروژه روز سه‌شنبه هم‌زمان با انتشار در رسانه‌های رسمی اجرایی شده است.

پارلمان ترکیه این توافق‌نامه را در تاریخ دوم دسامبر تایید کرد و در نتیجه آن از سوی رئیس‌جمهوری این کشور به امضا رسید.

ییلدریم، به دنبال دعوت «دیمیتری مدودف» همتای روسی خود برای دیدار رسمی از این کشور وارد مسکو شده است. وی در این دیدار با «والنتینا ماتوینکف»، رئیس شورای این فدراسیون نیز دیدار کرده است.

دیدار نخست‌وزیر ترکیه از مسکو از پنجم تا هفتم دسامبر روی موارد کلیدی مطرح شده تمرکز کرده که شامل اقتصاد، کاهش قیمت صادرات گاز طبیعی به ترکیه، پروژه انتقال گاز، برداشتن ممنوعیت واردات اقلام کشاورزی، مجوز سفر بدون ویزا و استفاده از واحد پول محلی در تبادلات میان دو کشور است.  

 

 

کد خبر : ۴۳۵۷۳۳