خبرگزاری کار ایران

وزیر دفاع آمریکا وارد ژاپن شد

وزیر دفاع آمریکا برای دیداری وارد ژاپن شده و قرار است تا با همتای ژاپنی خود و همچنین نخست‌وزیر این کشور دیدار کند.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا امروز – دوشنبه – وارد ژاپن شد. این دیدار در پی نگرانی‌ها در رابطه با انتخاب «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که ممکن است منجر به اتخاذ رویکرد مخالف ائتلاف امنیتی آمریکا و ژاپن شود، انجام می‌گیرد. در عین حال نیز نگرانی‌هایی در رابطه با افزایش تهدید‌های کره‌شمالی وجود دارد.

کارتر به خبرنگاران در مسیر حرکت از پایگاه هوایی یوکوتا به توکیو گفت: «‌ائتلاف ما با ژاپن هیچ‌گاه از این قوی‌تر نبوده است.»

وی با اشاره به رضایت از کمک‌های ژاپن به ائتلاف گفت:«‌این یک خیابان دوطرفه است، ما برای همدیگر امنیت بسط‌ داده شده فراهم می‌کنیم.»

کارتر همچنین از ارتش پنجاه هزار نفری آمریکا مستقر در ژاپن دیدار کرده است.

وی همچنین قرار است تا با «تومامی اینادا» همتای ژاپنی خود و «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور در روز سه‌شنبه دیدار کند. آبه نخستین رهبری است که با ترامپ، در پی انتساب وی به سمت ریاست‌جمهوری در ماه گذشته سخن گفته است. وی در شهر نیویورک و در برج ترامپ با وی دیدار کرده است.

هر دو طرف در رابطه با متن مذاکرات‌شان در جریان این دیدار سخنی ارائه نداده‌اند، اما آبه به خبرنگاران پس از دیدار با ترامپ گفت:« ترامپ رهبری است که من به آن اعتماد دارم.»

ترامپ دیدگاه‌های مناقشه‌ برانگیزی نسبت به روابط آمریکا و ژاپن داشته و همچنین نسبت به محتوای این روابط ابراز تردید کرده است و گفته که توکیو باید برای نیروهای مستقر در آمریکا پول بیشتری بپردازد. وی در جریان یک کارزار انتخاباتی در ماه مارس در فلوریدا گفت: «‌همانگونه که می‌دانید ما از ژاپن حمایت می‌کنیم، هم اینک اگر اتفاقی برای ما رخ دهد، ژاپن دیگر نباید کمک کند. اگر کسی به ژاپن حمله کند ما در جنگ جهانی سوم قرار خواهیم گرفت. و این موضوعی است که من هیچ تمایلی به گفتنش ندارم.»

البته مقام‌های آمریکایی با رد چنین سخنانی در ارتباط با سواری مجانی ژاپن از روابط آزادانه با آمریکا، اعلام کردند که دولت ژاپن حدود ۱.۶ میلیارد دلار از هزینه‌های مرتبط با حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را پرداخت می‌کنند. برخی از تحلیل‌گران اعلام کرده‌اند که این میزان کمک مالی به معنای آن است که نگاه داشتن نیروها در ژاپن از استقرار آنان در آمریکا ارزان‌تر است.

کارتر با افزودن این مطلب که داشتن ارتش آمریکا در ژاپن به آمریکا اجازه داده تا در منطقه پیشرو باشد گفت:«‌ژاپن  میزان بالایی از این هزینه‌ها را برای آمریکا تامین کرده است و این نکته بسیار خوبی است. این مسئله نشان‌دهنده آن است که این ارتباطات دو نفره است.»

به رقم گفتمان کارزار انتخاباتی ترامپ، مقام‌های پنتاگون اطمینان دارند که روابط دفاعی آمریکا و ژاپن ادامه خواهد یافت.

کد خبر : ۴۳۴۸۴۸