خبرگزاری کار ایران

پیروزی "الکساندر فان دربلن" در انتخابات ریاست جمهوری اتریش

رهبر پیشین سبزهای اتریش با اختلاف هشت درصد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری اتریش است.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، "الکساندر فان‌دربلن" نامزد جناح چپ مستقل با کسب اکثریت آرا سرانجام پس از سه دوره رای‌گیری در انتخابات  پیروزی را از آن خود کرد.

"گنوربرت هوفر" رقیب او که رهبر حزب راست افراطی آزادی بود با انتشار پیامی در صفحه فیس بوک و توییتر اعلام کرد که در این انتخابات شکست خورده است.

اتریشی‌ها برای سومین بار متوالی در یک سال گذشته به پای صندوقهای رای رفتند تا از میان دو نامزد راستهای افراطی و چپ‌های مستقل یکی را در راس دولت این کشور انتخاب کنند.

در این دوره از انتخابات، نوربرت هوفر، رهبر حزب آزادی مهمترین حزب راستهای افراطی اتریش در مقابل الکساندر فان دربلن، رهبر پیشین سبزهای اتریش قرار گرفته است.

نوربرت هوفر نماینده راستهای افراطی علیرغم سخنان پیشین خود مبنی بر خروج اتریش از اتحادیه اروپا می‌گوید در صورت پیروزی، خروج اتریش از اتحادیه اروپا را به همه پرسی نمی‌گذارد.

هوفر یکشنبه گفت: «پیام ما به اروپا شفاف است. ما متعهد هستیم در صورت پیروزی، اتحادیه اروپا را با اصلاحات اساسی تغییر دهیم. اصلاحاتی که در جهت مثبت باشد و نمی‌خواهیم که اتریش از اتحادیه اروپایی خارج شود. درباره این موضوع نظری قاطع داریم.»

در انتخابات قبلی که در ماه مه سال جاری برگزار شد، آقای فان‌دربلن با اندکی اختلاف پیشتاز بود، اما نتیجه این انتخابات به دلیل بی‌نظمی در شمارش آرا باطل اعلام شد.

الکساندر فان دربلن، استاد اقتصاد و نماینده چپهای مستقل می گوید: «انتخابات اتریش تاثیر زیادی در مناسبات اروپایی خواهد داشت. ما اتریشی‌ها عادت داریم مسائل را از نگاه خود به زیر ذره بین ببریم. اما آنچه که امروز در اتریش می‌گذرد پیامدهای اساسی متوجه اروپا خواهد کرد.»

پیشتر دوبار در سال ۲۰۱۶ در ماه‌های آوریل و مه اتریش میزبان انتخابات ریاست جمهوری بود که بدلیل عدم کسب اکثریت آرا از سوی دو رقیب انتخاباتی و بدلیل عدم نظم انتخاباتی در مرحله دوم، اتریش برای سومین بار در پایان سال به پیشواز انتخابات می‌رود.

آخرین شمارش آرا نشان می‌دهد که فان دربلن با هشت درصد اختلاف پیشتاز است.

کد خبر : ۴۳۴۶۸۳