خبرگزاری کار ایران

در نخستین سخنرانی پس از مراسم پیروزی در انتخابات؛

ترامپ: آمریکا دچار تفرقه شده است

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در نخستین سخنرانی، پس از مراسم پیروزی در انتخابات گفت «جهانی‌گرایی خوب است» اما وقت آن است که بر جامعه آمریکا متمرکز شویم‎‎.

به گزارش ایلنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، روز پنجشنبه در نخستین سخنرانی خود در سینسیناتی -ایالت اوهایو- گفت: «ما به دنبال صلح و توازن با ملت‌های جهان هستیم. ولی این موضوع به این معنی‌ست که حق هر کشوری، از جمله کشور خودمان را، برای مراقبت از شهروندان خود محترم بشمریم.»

ترامپ افزود: «یکی از دلایلی که ما دچار تفرقه شده‌ایم این است که دولت ما نتوانسته از منافع مردم آمریکا و خانواده‌های آن‌ها محافظت کند. آنچه باعث شده ما خود را به‌شکل گروه‌های جدا جدا ببینیم و نه یک مجموعه یک‌پارچه.»

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در بخشی دیگر از سخنرانی‌اش گفت: «ما وقت زیادی را صرف این می‌کنیم که ببینیم چه چیزی ما را از هم جدا می‌کند».

او سپس افزود: «اکنون وقت آن است که حول یک چیز که ما را متحد می‌کند جمع شویم: آمریکا. چون وقتی آمریکا متحد باشد، همه‌چیز دست‌یافتنی‌ است.»

او در عین حال «تعصب و غرض‌ورزی» را محکوم کرده و گفته «ما هر گونه نفرت‌پراکنی را محکوم کرده، و به‌شدت از به‌کار گرفتن زبان جدایی و تفرقه دوری می‌کنیم. انتخاب دیگری نداریم.»

ترامپ در سخنرانی خود در عین حال از رسانه‌ها و شماری از سیاستمدارن انتقاد کرده‌است: «رسانه‌ها، ماه‌ها گفتند که هیچ راهی وجود ندارد که ترامپ از دیوار آبی بگذرد.»

اشاره او به «دیوار آبی» ایالت‌هایی هستند که به‌طور مشخص و در اکثر موارد به نامزد حزب دمکرات رای می‌دهند. اکثریت ساکنان بسیاری از ایالت‌های آمریکا، تقریبا همیشه از یکی از دو نامزد جمهوری‌خواه یا دموکرات حمایت می‌کنند. سرنوشت انتخابات ایالات متحده عملا در ایالت‌هایی رقم می‌خورد، که تا واپسین لحظه مشخص نیست به کدام نامزد رای خواهند داد. اما در انتخابات اخیر، رای الکترال سه ایالت عمدتا دمکرات، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین به سبد ترامپ ریخته شد.

انتخاب ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، هشتم نوامبر، در پی رقابت میان دو نامزد اصلی آن، «هیلاری کلینتون» از حزب دمکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه برگزار شد. تقریبا همه نظرسنجی‌های اصلی پیش از انتخابات، از برتری خانم کلینتون خبر می‌دادند.

ریاست‌جمهوری ترامپ از هفته سوم ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود.

کد خبر : ۴۳۳۷۴۸