خبرگزاری کار ایران

ترزا می با نخست‌وزیر لهستان درباره برگزیت رایزنی می‌کند

رایزنی درباره برگزیت، محور اصلی رایزنی نخست‌وزیر بریتانیا با همتای لهستانی وی است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا امروز – دوشنبه – از «بیتا زیدلو»  همتای لهستانی خود در خیابان «داونینگ» استقبال می‌کند. گفته می‌شود که برگزیت در صدر موضوع‌های مذاکرات و گفت‌و‌گو‌های طرفین است.

این جلسه شامل ۱۴ وزیر از هر دو کشور می‌شود و لندن آن را به عنوان نخستین جلسه از این دست میان دو طرف نامیده است.

این نشست پنج ماه پس از رای به برگزیت در بریتانیا برگزار می‌شود که نگرانی‌هایی را در ورشو در ارتباط با سرنوشت ۸۰۰ هزار لهستانی که گفته می‌شود در بریتانیا زندگی می‌کنند، برانگیخته است.

انتظار می‌رود که می و زیدلو در جلسه‌ای مستقل از وزرای اقتصاد، خارجه، دفاع و دیگر وزرای حاضر پیش از مذاکرات بعداز ظهر دوشنبه با یکدیگر دیدار کنند.

پیش از این دیدار، می کمک‌های جامعه لهستانی به بریتانیا را بر شمرده و از آن تقدیر کرده است.

ترزا می در بیانیه خود اعلام کرد: «‌مصمم هستم که برگزیت باعث تضعیف روابط میان ما و لهستان نشود،‌ بلکه این تصمیم مانند کاتالیزوری روابط دوجانبه را تقویت کند.»

وی افزود: «‌دیدار امروز بدون شک زمینه مشترکی است که ما با یکدیگر داریم؛ اهمیتی که به روابط دو جانبه می‌دهیم و مزایایی که این روابط به همراه دارند.»

می به طور مکرر گفته است که به‌رغم تصمیم رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا، همچنان به اروپا متعهد خواهد ماند. وی اعلام کرده که تا پایان ماه مارس فرایند خروج از اتحادیه اروپایی را به طور رسمی آغاز خواهد کرد.

وی قول داده که مهاجرت از اتحادیه اروپایی را متوقف کرده و همچنین گفته است که رویکرد بریتانیا به شهروندان اروپایی که در حال حاضر در این کشور به سر می‌برند، به چگونگی برخورد با  حضور بریتانیایی‌های خارج از کشور بستگی دارد.

با وجود لهستانی‌هایی که بزرگ‌ترین اقلیت حاضر در بریتانیا را تشکیل می‌دهند، ورشو رویکرد محتاطانه‌ای نسبت به برگزیت پیش گرفته و «آندری دودا» رئیس‌جمهوری این کشور هفته گذشته از سیاستمداران خواست تا لحن خود را در قبال این مسئله تلطیف کنند.

وی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: «‌من پیشنهاد یک لیوان آب سرد برای همه را دارم تا از این طریق احساسات و هیجان‌ها فروکش کند که در نهایت این‌طور نشود که ما در این مذاکرات بازنده باشیم.»

اجلاس امروز در پی آن برگزار می‌شود که «ویتولد واسچیکوفسکی» وزیر خارجه و «ماریوش بواشچاک» وزیر کشور لهستان در ماه سپتامبر و در پی حمله‌ها علیه شهروندان کشورشان در بریتانیا به این کشور سفر کردند.

دو لهستانی خارج از یک کافه در شمال شرق لندن تنها چند روز پس از آن که یک کارگر کارخانه لهستانی در همین شهر به قتل رسید، مورد حمله قرار گرفتند.

همه‌پرسی ۲۳ ژوئن در رابطه با برگزیت با حمله‌هایی از این دست علیه اتباع خارجی در بریتانیا همراه بوده است.

در گفت‌و‌گو‌های دو جانبه همچنین سیاست‌های دفاعی مانند به کارگیری ۱۵۰ سرباز بریتانیایی در شمال شرقی لهستان مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد و همچنین مذاکراتی در رابطه با اقدام‌های روسیه در اوکراین و سوریه برگزار می‌شود.

 

کد خبر : ۴۳۳۰۸۴