خبرگزاری کار ایران

تظاهرات در سئول برای برکناری پارک

اعتراضات و تظاهرات در سئول برای برکناری رئیس‌جمهوری این کشور در اعتراض به رسوایی‌های فساد، همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ هزارن تظاهرکننده در پایتخت کره‌جنوبی، امروز- شنبه- با وجود بارش شدید باران و دمای انجماد، تظاهرات اعتراضی برگزار کردند و خواستار استعفای «پارک گوئن های» رئیس‌جمهوری این کشور یا استیضاح وی در رابطه با رسوایی فساد مالی، شدند.

طبق اعلام پلیس، ۲۵ هزار نیروهای امنیتی در سراسر پایتخت کره‌جنوبی مستقر شده‌اند و خیابان‌های منتهی به کاخ آبی ریاست‌جمهوری از سوی سازماندهندگان این راهپیمایی و شرکت‌کنندگانی که شمارشان به ۱.۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود، بسته شده است.

انتظار می‌رود که نیم‌ میلیون تظاهرکننده دیگر نیز در شهر‌های دیگر این کشور به تظاهرات بپردازند.

«لی سونگ کول» یک دانشجوی ۲۳ ساله به این خبرگزاری گفت:« من فکر نمی‌کنم که پارک داوطلبانه استعفا دهد، اما ما باید در هر حال تا جایی که ممکن است و برای تشویق پارلمان به فشار به استیضاح وی، مواضع خود را تبین کرده و صدایمان را به گوش همگان برسانیم.»

در میان تظاهرکنندگان، حالت جشن و گردهم‌آیی دیده می‌شود و بسیاری بارانی‌ پوشیده و چتر در دست داشتند تا از خود در برابر هوای سرد و بارانی محافظت کنند.

غذا، پلاکارد و برگه‌های مختلف در میان تظاهرکنندگان توزیع شده و فروشنده‌های خیابانی شمع و صندلی فروخته و برخی از تظاهرکنندگان نیز با موسیقی‌هایی که از بلندگوها پخش می‌شد، می‌رقصیدند.

«شیم کوی ایل» کارمند ۴۷ ساله یک شرکت گفت:« من اینجا آمده‌ام چرا که می‌خواهم به فرزندان خود نشان دهم که مردم صاحبان اصلی این کشور هستند نه صاحبان قدرت.»

راهپیمایی‌های آخر هفته در طول ماه گذشته افزایش یافته و در نهایت در دو هفته گذشته حدود یک میلیون نفر را به خود جذب کرده است. این تظاهرات بزرگترین اعتراضات خیابانی از زمان راه‌پیمایی‌ها در حمایت از دموکراسی در دهه ۱۹۸۰  در این کشور محسوب می‌شود.

این تظاهرات و اعتراضات تاکنون صلح‌آمیز بوده و خانواده‌ها و دانش‌آموزان مدارس،‌کارگران و کشاورزان در آن شرکت می‌کنند.

پارک تا کنون از رسوایی‌های مربوط به «چوی سون سیل» دوست دیرینه و مورد اعتمادش که به دلیل اختلاس و فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت بازداشت شده، عذرخواهی کرده اما در مقابل فشار‌ها برای کناره‌گیری از قدرت مقاومت کرده است.

چوی به رغم نداشتن سمت رسمی و دولتی، متهم به دخالت در امور دولتی شده است.

مشاوران ارشد پارک و برخی از مقام‌های شرکت‌های قدرتمند و بانفوذ در این کشور به واسطه این رسوایی‌ها بازداشت شده‌اند، میزان محبوبیت وی به کمترین حد رسیده است.

چوی که ۶۰ سال دارد، متهم است که از روابط خود با پارک برای متقاعد کردن شرکت‌های تجاری عظیم چندگانه به کمک‌ مالی بهره جسته است. این شرکت‌ها شامل اس‌کی، لوته و سامسونگ می‌شود که وی آن‌ها را به کمک مالی به موسسات غیرانتفاعی که خود برای انتفاع شخصی تاسیس کرده، مجبور می‌کرده است.

پارلمان ممکن است هفته آینده به استیضاح رئیس‌جمهور رای دهد.

کد خبر : ۴۳۲۴۲۲