خبرگزاری کار ایران

اسامه حمدان اعلام کرد:

طرح ۳ ماده‌ای حماس برای بازگشایی گذرگاه رفح

مسئول روابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که تما‌س‌ها میان این جنبش و مصر همچنان ادامه دارد و اخیرا گشایش‌هایی در مساله بازگشایی گذرگاه رفح حاصل شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «اسامه حمدان» در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره قطر خاطر نشان کرد که جنبش حماس طرحی سه ماده‌ای درباره گذرگاه رفح ارائه کرده است که اولین ماده آن قائل به این است که گذرگاه رفح باید یک گذرگاه عربی ـ عربی در نظر گرفته شود و باید همیشه باز باشد.

وی افزود که حماس در قالب این طرح خواستار احداث منطقه آزاد تجاری در گذرگاه رفح به منظور تسهیل مبادلات تجاری میان باریکه غزه و مصر شده است که می‌تواند باعث افزایش سطح مبادلات تجاری فلسطینی‌ها با برادران عرب‌شان از طریق مصر و دست کشیدن تدریجی آنها از مبادلات اقتصادی با رژیم صهیونیستی شود.

اما سومین نقطه تفاهم امنیتی برای در امان ماندن از آثار منفی هر گونه روابط گسترده میان طرفین است که می‌تواند به امنیت فلسطین یا مصر ضربه بزند. حمدان در عین حال ابراز امیدواری کرد که مصر بتواند ثبات و امنیت خود را باز یابد و ملت آن به اهداف خودشان دست یابند و آرامش و امنیت گذشته را دوباره تجربه کنند و بتوانند بار دیگر نقش فعالی در زمینه مساله فلسطین و دیگر مسائل امت ایفا کنند.

مسئول روابط خارجی حماس در ادامه تاکید کرد که حوادث و تحولات مصر روی مساله فلسطین و اوضاع نوار غزه تاثیر می‌گذارد و ما همواره بر این مساله تاکید کرده‌ایم که بسته ماندن طولانی مدت و تقریبا دائمی گذرگاه رفح به نفع آرمان فلسطین و امنیت ملی مصر نیست؛ چرا که غزه با ایستادگی خود در برابر رژیم صهیونیستی به خط مقدم دفاع از  امت و مصر تبدیل شده است.

 

 

کد خبر : ۴۳۰۵۰۶