خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وگو با ایلنا:

رصد تحرکات تروریست‌ها از ۱۰۰ کیلومتری کربلا و نجف/ حضور بسیج مردمی عراق ضامن تامین امنیت راهپیمایی اربعین

تهدید‌های زیادی از سمت تروریست‌ها علیه عراق وجود داشت اما حضور مقتدرانه نیروهای بسیج مردمی عراق و ارتش این کشور مانع از به وقوع پیوستن حادثه تروریستی می‌شود.

«سیدهادی سید افقهی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به تامین امنیت مراسم اربعین از سوی نیروهای نظامی و امنیتی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: راهپیمایی اربعین دارای چندین شاخصه است: اول این‌که یک اجتماع بزرگ مردمی به مفهوم شکل و شمایل آیینی و مذهبی است که موجودیت نوینی در برگزاری یک مراسم به وجود آورده است. دوم این‌که برگزاری چنین راهپیمایی مستلزم ایجاد یک امنیت پایدار در عراق و مسیر نجف تا کربلا است که دولت ایران و عراق تمامی تلاش خود را برای حراست و حفاظت از این مساله انجام دادند و امنیت خوبی تامین کردند. سوم؛ پیام این اجتماع میلیونی این است که در شرایط فعلی که منطقه آلوده به تهدید بزرگی به نام تروریسم تکفیری و افراطی شده است، یک نوع جایگاه مواجهه‌گری و تقابل با افراطی‌گری به نمایش گذاشته می‌شود و نگرش به برگزاری آیین حسینی را مشخصه خود اعلام می‌کند.

 وی ادامه داد: اما باید دانست که تامین امنیت پیاده‌روی اربعین ارتباط مستقیم با امنیت عمومی عراق ندارد اما احتمال دارد که پس لرزه‌های عملیات‌هایی مانند موصل این راهپیمایی عظیم را تحت‌الشعاع قرار بدهد. در سال گذشته که بحث عملیات‌های تکریت، فلوجه و رمادی بود و هجمه‌ای بیشتر از سمت تروریست‌ها بر عراق وجود داشت، این مراسم به خوبی و بدون هیچ تهدیدی برگزار شد و تنها در برخی از نقاط در اطراف دسته‌های عزاداری تحرک‌های کوچکی رخ می‌داد که تاثیر چندانی نداشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر افول عملیات‌های تروریستی داعش در عراق گفت: در این راستا تهدید‌های زیادی از سمت تروریست‌ها علیه عراق وجود داشت اما حضور مقتدرانه نیروهای بسیج مردمی عراق و ارتش این کشور مانع از به وقوع پیوستن حادثه تروریستی شد. از جهتی دیگر اگر به سیر منحنی عملیات‌های تروریستی داعش در عراق نگاهی گذرا بیاندازیم، به صورت کاملاً واضح می‌بینیم که در این بین سیر نزولی عملیات‌ها برجسته می‌شود. در هفته گذشته هم درعمق ۷۶ کیلومتری کربلا عملیاتی رخ داد که قبل از منفجرشدن عامل انتحاری آخر، پنج نفر دیگر توسط نیروهای امنیتی کشته شدند و این نشان می‌دهد حلقه امنیتی و رصد تحرکات تروریست‌ها از ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتری وجود دارد که نشان از امنیت پایدار در مسیر پیاده‌روی اربعین دارد.

وی در پایان یادآور شد: عملیاتی که توسط نیروهای بسیج مردمی عراق در منطقه تلعفر شروع شد و منجر به آزادسازی فرودگاه این منطقه شد، قطعاً موجب شد تا قوای داعش تا حدودی کم شود که بر امنیت نقاط دیگر عراق و امنیت کلان این کشور تاثیرگذار خواهد بود. اما آنچه به عنوان یک احتمال می‌توان نام برد این است که در میان آوارگان موصل احتمال دارد که عده‌ای به سمت کربلا بیایند و ممکن است در میان آنها عناصر داعش حضور داشته باشند. لذا باید بدانیم هیچ کشوری نمی‌تواند به صورت کامل و ۱۰۰ درصد مانع بروز عملیات‌های تروریستی در داخل خاک خود بشود. به عنوان مثال عملیات ۱۱ سپتامبر یا حوادث لندن، بروکسل، پاریس و حتی مادرید اسپانیا مصداق بارز این موضوع خواهد بود. لذا هدف از عملیات‌ها به خصوص در خاک عراق توسط داعش متفاوت خواهد بود و به نظر نمی‌رسد که تهدید جدی در خصوص راهپیمایی اربعین وجود داشته باشد.

کد خبر : ۴۲۹۹۷۹