خبرگزاری کار ایران

توافق اطلاعاتی ژاپن و کره‌جنوبی

ژاپن و کره‌جنوبی با امضای توافق‌نامه اطلاعاتی جدیدی، داده‌ها در رابطه با کره‌شمالی را به اشتراک خواهند گذاشت.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژاپن و کره‌جنوبی، امروز – دوشنبه -  یک توافق‌نامه اولیه برای به اشتراک گذاشتن و حفاظت از اطلاعات حساس در مورد برنامه موشکی و فعالیت‌های اتمی کره‌شمالی به امضا رساندند. این اقدام خشم حقوق‌دانان مخالف را در سئول برانگیخته است.

امضای توافق‌نامه امنیت عمومی اطلاعاتی نظامی قرار بود از سال ۲۰۱۲ به انجام شود، اما کره‌جنوبی به واسطه مخالفت‌های داخلی علیه امضا چنین توافقنامه امنیتی با ژاپن، آن را به زمان دیگری موکول کرد.

وزارت خارجه ژاپن در بیانیه‌ای گفت که بحث‌و تبادل‌نظر در سومین دور از این مذاکرات به توافقنامه‌ای منجر شده و امضا اولیه توافق‌نامه‌ها تکمیل شده است.

مذاکرات پیش از امضای نهایی، در جریان است و گفته شده که قرار است تا پایان ماه نوامبر این توافقنامه به امضا برسد.

کره‌شمالی، که هنوز عملا با همسایه جنوبی خود در جنگ است و وارد هیچ معاهده صلحی با این کشور نشده، تاکنون بارها آزمایش‌های موشکی و اتمی در نقض آشکار مصوبه‌های شورای امنیت سازمان ملل به انجام رسانده و این موضوع منجر به بروز تحریم‌ها علیه این کشور شده است.

روابط  توکیو و سئول،‌ که به واسطه مناقشه‌های منطقه‌ای و تجاوز‌های گذشته ارتش ژاپن تیره و مخدوش شده بود،‌ در پی دستیابی به توافق بسیار قابل ملاحظه در ماه دسامبر گذشته برای حل مسائل تاریخی، گرمتر شده است.

احزاب مخالف کره‌جنوبی هشدار داده‌اند که علیه امضا توافق‌نامه‌ها و تهدید به برکناری یا استیضاح «هان مین کو» وزیر دفاع اقدام خواهند کرد.

کد خبر : ۴۲۸۹۴۸