خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

روسیه درصدد احیای پایگاه طرطوس در دوره خلاء سیاسی آمریکاست

مسکو معتقد است که بحران سوریه تنها از طریق واکنش‌های میدانی و نظامی قابل حل و فصل نیست و در راستای آن باید مذاکرات سیاسی صورت بگیرد و طرف مذاکره را آمریکا می‌داند.

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در مورد اعزام ناوگان دریایی روسیه به سواحل غربی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در تحلیل افزایش حضور نظامیان روسیه در مدیترانه به یک نکته باید توجه داشت و آن این است که پایگاه دریایی طرطوس بیش از آن که پایگاه عملیاتی روس‌ها در مدیترانه تلقی شود، به یک پایگاه تعمیر و تجهیز ناوگان دریایی این کشور بدل شده است. از این جهت با توجه به درگیر بودن آمریکا در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور و ادامه روند انتقال قدرت در حالت فعلی به نظر می‌رسد که روس‌ها از هفته‌های گذشته با استفاده از چنین خلائی به علاوه مشغول بودن ایالات متحده به مباحث سیاست داخلی در صدد احیای پایگاه طرطوس و نهایتاً تثبیت آن بر آمدند.

وی افزود: از جهتی دیگر باید توجه داشت علاوه بر آمریکایی‌ها دولت‌های حاکم بر کشورهای اروپایی هم مشغول بررسی پس لرزه‌های انتخاب دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده هستند. در نتیجه باید گفت با توجه به فعل و انفعالات میدانی و مسکوت بودن مذاکرات سوریه، روس‌ها در صدد افزایش فشار نظامی خود بر تروریست‌ها در سوریه به خصوص شهر حلب هستند. از این نظر احتمال افزایش حملات روس‌ها علیه تروریست‌ها از طریق ناوگان دریایی آنها متصور است.

در مورد پرونده سوریه و این که دولت جدید آمریکا در مورد این پرونده با روسیه وارد چه تعاملی خواهد شد، باید بگوییم نوع نگاه روس‌ها به سوریه، در این بین یکی از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. مسکو معتقد است که بحران سوریه تنها از طریق واکنش‌های میدانی و نظامی قابل حل و فصل نیست و در راستای آن باید مذاکرات سیاسی صورت بگیرد. چراکه روس‌ها طرف مهم مذاکرات سوریه را ایالات متحده می‌دانند که تاکنون خروجی خاصی از این مذاکرات مشخص نشده است. از طرف دیگر باید بگوییم که روسیه سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی برای روی کار آمدن ترامپ صورت داده بود. به گونه‌ای که آنها با راه انداختن جنگ سایبری علیه دموکرات‌ها باعث پیروزی ترامپ شدند که بدون شک کرملین از این وضعیت خوشحال است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش ترامپ در سیاست خارجی ایالات متحده عنوان کرد: باید توجه شود که ترامپ تا چه حد می‌تواند روی سیاست‌های اتخاذ شده به خصوص در محور سیاست‌خارجی تاثیرگذار باشد. رئیس جمهور تنها یک شخص به عنوان مهمترین و اولین مسئول دستگاه اجرایی یک کشور محسوب می‌شود اما آن چیزی که مهم است و باید دانست، این خواهد بود که تنها رئیس‌جمهور نمی‌تواند  روی سیاست‌های اتخاذ شده تاثیر مستقیم داشته باشد بلکه نفرات دیگر و سایر افراد کابینه در این بین مدنظر خواهند بود. لذا اگر به دولت اوباما نگاهی گذرا بیاندازیم، می‌بینیم که بحث ارتباط با روسیه تا حدودی در دستور کار دولت وی و همچنین وزارت‌ خارجه زمان کلینتون قرار گرفته بود که تحقق ارتباط‌ها میان دو کشور به وقوع نپیوست. از این جهت است که گزینه‌هایی که در کابینه ترامپ مطرح می‌شوند، بدون شک می‌توانند در این روند تاثیرگذار باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد سوریه و با توجه به درونگرا بودن ترامپ به نظر می‌رسد که روسیه و آمریکا و در سطح اول پوتین و ترامپ به سمت مذاکرات سیاسی سوق پیدا کنند که رویکرد روسیه در این بین و علاقه ترامپ مبنی بر نزدیک شدن به مسکو در این چارچوب قرار دارد. لذا نظام تصمیم‌گیری و همچنین وضعیت روابط بین‌الملل و سایر پارامترها می‌تواند دیدگاه ترامپ را تغییر دهد. چراکه اساساً مسائل پیش آمده از سالیان گذشته میان دو کشور بحث رقابت‌های ژئوپلیتیکی بوده و این رقابت‌ها به علاوه میزان دخل و تصرف مهره‌های پرنفوذ کابینه ترامپ می‌تواند روند را تغییر دهد.

کد خبر : ۴۲۸۵۳۰