خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه لوکزامبورگ دولت ترکیه را به نازی‌ها شبیه کرد

وزیر خارجه لوکزامبورگ گفت که رفتار دولت ترکیه با مقام‌های خلع شده این کشور در پی کودتای نافرجام، یادآور روش‌های نازی‌ها است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «ژان آسلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ، امروز – دوشنبه – گفت که نحوه برخورد دولت ترکیه با کارکنان تعلیق و بازداشت شده پس از کودتا یادآور روش‌های نازی‌هاست و دیر یا زود اتحادیه اروپایی باید با تحریم‌های خود پاسخ این اقدام‌ها را بدهد.

بیش از ۱۱۰ هزار کارمند خدماتی در ترکیه، شامل معلمان، سربازان، حقوقدانان،‌قضات و روزنامه‌نگاران، بازداشت، تعلیق یا از کار برکنار شده‌اند. بسیاری این اقدام‌های «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه را سرکوب مخالفان نامیده‌اند.

مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که این اقدام‌ها به دلیل تهدیدهای به وجود آمده از سوی کودتاچیان قابل توجیه است چرا که در جریان کودتا بیش از ۲۴۰ نفر کشته شده و کودتاچیان از تانک و هواپیماهای جنگنده برای بمباران پارلمان و دیگر ساختمان‌های دولتی استفاده کرده‌اند.

نام کسانی که از کار برکنار یا تعلیق شده‌اند، در روزنامه‌های وابسته به دولت چاپ شده که این موضوع مانع یافتن کار از سوی آنان در دیگر نهادها می‌شود. علاوه بر این گذرنامه‌های این افراد نیز ضبط شده است.

این وزیر اروپایی گفت که مدارک و مدارج دانشگاهی بسیاری از افراد خلع شده است و بسیاری دیگر نیز درآمدی ندارند. برخی از معلمان تعلیق شده ابراز نگرانی کرده‌اند که دیگر حتی به حیوانات خانگی خود نمی‌توانند غذا دهند.

وی افزود: «به بیان صریح‌تر، این‌ها روش‌هایی است که در دوران نازی‌ها مورد استفاده قرار گرفته و حقیقت این است که بسیار بسیار زشت و زننده است. به باور من، اتحادیه اروپا اینگونه اقدامات را نخواهد پذیرفت.»

وی پیشنهاد داد تا با توجه به صادرات ۵۰ درصدی ترکیه به اتحادیه اروپایی و سرمایه‌گذراری ۶۰ درصدی متقابل اتحادیه در این کشور، تحریم‌های متناسبی علیه اقدامات این‌چنینی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: «در مراحل مشخصی ما چاره‌ای جز به کاربردن چنین تحریم‌هایی برای مقابله با شرایط نقض حقوق بشر نداریم.»

دولت اردوغان تاکنون گفته که این موضوع تنها به ترکیه مربوط است و در مقابل «فتح الله گولن» واعظ ترک‌تبار مقیم آمریکا را به سازماندهی و هدایت این کودتا متهم کرده است. این اتهام از سوی گولن رد شده است.

در مقابل، «عمر چلیک» وزیر اتحادیه اروپای ترکیه نیز عدم آگاهی اسلبورن از تاریخ را مورد انتقاد قرار داده و گفته که اقدام‌های آنکارا تلاشی برای ‌«حمایت از دموکراسی در زمان جنگ با نازی‌ها»‌ تلقی گردد.

وی افزود: «‌حزب نازی در مقابل اقدام‌های تروریست‌های گولن دست‌نشانده‌هایی بیش نیستند. ما در مورد سازمانی سخن می‌گوییم که مردم خود را با تانک‌ها و هواپیماهای جنگی، هلیکوپتر و جنگ‌افزار‌های نظامی به کشتن داده است. هیچ کس نباید فکر کند که ما از مبارزه با این سازمان عقب‌نشینی خواهیم کرد.»

اردوغان روز یکشنبه اعلام کرد که اهمیتی به اینکه اتحادیه اروپایی وی را دیکتاتور بخواند نمی‌دهد و اروپایی‌ها را به حمایت از تروریسم شبه‌نظامیان کرد متهم کرده است.

ترکیه همچنین تهدید کرده که معاهده مهاجران با اتحادیه اروپایی را به حالت تعلیق درخواهد آورد.   

کد خبر : ۴۲۶۷۲۳