خبرگزاری کار ایران

توافق دولت و مخالفان ونزوئلا برای توقف «گفتمان تنش‌زا»

دولت و رهبران مخالفان در ونزوئلا توافق کردند که از به‌کارگیری گفتمان تنش‌زا خودداری کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، رهبران مخالفان و دولت ونزوئلا روز دوشنبه توافق کردند تا از گفتمان تنش‌زا خودداری کرده و گفت‌و‌گو‌های مورد حمایت واتیکان در حل بحران‌های سیاسی در رابطه با برکناری «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهوری این کشور را ادامه دهند.

شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگو پس از شش ساعت مذاکره‌ که تا ساعت دو صبح به طول انجامید، اعلام کردند که فورا کمیسیون‌هایی برای بررسی وضعیت بحرانی اقتصادی، برنامه انتخاباتی، حقوق بشر و اجرای قوانین تشکیل خواهند داد. این گفت‌و‌گو‌ها از سوی نماینده ویژه واتیکان و روسای جمهوری پیشین اسپانیا، پاناما و جمهوری دومینیکن، سازماندهی شده است.

«توماس شانون»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که برای دیدار سه‌ روزه و اعلام حمایت از این گفت‌وگو‌ها روز دوشنبه وارد کاراکاس شد، پیش از این چندین سفر دیگر به کاراکاس انجام داده و به دنبال گسترش روابط میان دو دولت است. وی برای حدود یک ساعت در کاخ ریاست‌جمهوری با مادورو دیدار کرده است. وی پیش از این با مخالفان نیز دیدار کرده بود.

گفت‌و‌گو‌ها میان مخالفان و دولت در هاله‌ای از بی‌اعتمادی انجام می‌گیرد. بسیاری از مخالفان رئیس‌جمهوری ونزوئلا نگران آن هستند که گفت‌و‌گو‌ها به صورت تاکتیکی به دنبال کاهش فشار بر رهبر سوسیالیست این کشور که شهروندان ونزوئلا وی را عامل تورم سه‌رقمی و کمبود‌های گسترده غذا و دارو می‌دانند، باشد.

۱۵ حزب عضو ائتلاف وحدت دموکراتیک این گفت‌و‌گو‌ها را تحریم کرده‌ و اعلام کرده‌اند تنها وقتی در این گفت‌و‌گو‌ها شرکت می‌کنند که چندین فعال مخالف زندانی آنها آزاد شده و اجازه برگزاری همه‌پرسی برکناری مادورو داده شود.

 

 

 

کد خبر : ۴۲۴۶۷۳