خبرگزاری کار ایران

رویوران در گفت‌وگو با ایلنا:

شیطنت اسرائیل و عربستان پس از روی کار آمدن «میشل عون» محتمل است/ رصد تحرکات داخلی و خارجی در دستور کار رئیس‌جمهوری جدید

هر چند رئیس‌جمهوری جدید لبنان دوره‌ای در فرانسه پناهنده بوده و مدتی هم با غربی‌ها ارتباط داشته است، اما در جنگ ۳۳ روزه رسماً از مقاومت و حزب‌الله لبنان حمایت کرد.

«حسین رویوران» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در مورد انتخاب «میشل عون» رهبر جنبش میهنی آزاد به عنوان رئیس‌جمهوری لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: روند انتخاب میشل عون برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان به صورت عادی صورت گرفت اما در مرحله اول انتظار می‌رفت که چیزی حدود ۹۰ رای به نفع وی به صندوق ریخته شود که نهایتاً ۸۳ رای به دست آمد. با توجه به این‌که میزان قانونی رای برای تصدی پست ریاست جمهوری در لبنان نصف بعلاوه یک است، انتخابات در پارلمان لبنان به دور دوم کشیده شد. در دور دوم با توجه به خطایی که در رای گیری صورت گرفته بود میزان ۱۲۸ رای به صندوق ریخته شد که یک رای بیشتر از تعداد نمایندگان بود که به دستور «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان مجدداً برگه‌های رای‌گیری در بین نمایندگان توزیع و رای‌گیری مجدداً انجام شد. از این منظر شاهد بودیم که با هدایت و دخالت رییس پارلمان، روند رای‌گیری به صورت قانونی و سالم صورت گرفت و نهایتاً میشل عون پس از دو سال و نیم خلاء ریاست‌جمهوری در لبنان به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب شد.

وی ادامه داد: این پیروزی را می‌توانیم موفقیت بزرگی برای حزب الله لبنان بدانیم. چراکه از دو سال پیش حزب‌الله  رسماً اعلام کرده بود که بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری لبنان شخص میشل عون خواهد بود اما شاهد بودیم که تعداد زیادی از نمایندگان منتسب به احزاب سیاسی مختلف این گزینه را رد کردند اما در پایان، روز گذشته شاهد بودیم وی به عنوان رییس‌جمهوری لبنان انتخاب شد. لذا از این جهت باید بگوییم که انتخاب شدن وی به عنوان رییس قوه مجریه لبنان تا حدود زیادی نشان می‌دهد که احزاب سیاسی این کشور وی را قبل از برگزاری انتخابات به عنوان گزینه مقبول مورد تایید قرار داده بودند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سابقه میشل عون عنوان کرد: درست است که شخص میشل عون دوره‌ای در فرانسه پناهنده بوده و مدتی هم با غربی‌ها ارتباط داشته است، اما در جنگ ۳۳ روزه رسماً از مقاومت و حزب‌الله لبنان حمایت کرد به صورتی که به‌رغم فشار شدید فرانسه و آمریکا برای تغییر موضع وی در خصوص جنگ ۳۳ روزه، میشل عون رسماً از مواضع حزب‌الله حمایت کرد و در آنجا بود که مقام‌های تل‌آویو و عربستان در صدد به حاشیه راندن وی برآمدند.

وی در پایان با تاکید بر این‌که احتمال شیطنت اسرائیل و عربستان پس از  روی کار آمدن میشل عون در لبنان وجود دارد، گفت: اگر به نطق بعد از انتخاب شدن میشل عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان نگاهی گذرا بیندازیم، می‌فهیم که وی اسراییل را همچنان دشمن لبنان می‌داند و بر هم‌پیمانی حزب‌الله تکیه کرده است. از این منظر باید بگوییم جناح منتسب به عربستان و اسراییل تا حدود زیادی در این جریان شکست خورده محسوب می‌شود که می‌توان عقب نشینی «سعد حریری» رئیس‌ جریان المستقبل و عدم حمایت «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی از ناحیه وی را مصداق بارز این موضوع دانست. حال این که آیا حریری در آینده می‌تواند به عنوان نخست وزیر به کابینه میشل عون ضربه بزند یا خیر موضوعی است که می بایست در زمان انتخاب وزراء و ماه‌های آینده در مورد آن صحبت شود. به صورتی که در حالت فعلی و با توجه به این که «تمام سلام» به عنوان نخست‌وزیر لبنان در حال ایفای نقش است، همچنان جریان ۱۴ مارس در این کشور فعال بوده اما میشل عون و اطرافیان وی باید نسبت به رصد تحرکات داخلی و خارجی خود دقت کنند چراکه ریاض و تل‌آویو به هیچ وجه دست از سنگ‌اندازی در لبنان بر نمی‌دارند.

کد خبر : ۴۲۴۵۳۶