خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییر موازنه میدانی، هدف آمریکا از تسلیح داعش/ جبهه غرب موصل محور عبور تروریست ها از عراق به سوریه است

ورود و خروج تروریست‌ها از موصل به خاک ترکیه و بالعکس به نوعی برقراری موازنه قدرت به نفع داعش از سوی آمریکایی‌ها است تا از سقوط موصل جلوگیری شود.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ورود نیروهای داعش از خاک سوریه به موصل عنوان کرد: وضعیت عملیات آزادسازی موصل در حالت فعلی و با توجه به داده‌های میدانی به نقطه حساسی رسیده است. به گونه‌ای که نیروهای مردمی، پلیس فدرال و پیشمرگه‌های کُرد در اطراف شهر حلب مستقر هستند تا فاز نهایی این عملیات را شروع و شهر را پاک‌سازی کنند. اما با توجه به اخباری که از سوریه و مرزهای مشترک این کشور با عراق منتشر شده است، گفته می‌شود که تعدادی از تروریست‌های داعش از رقه و از ورودی غرب موصل وارد این شهر شدند تا بتوانند با نیروهای عمل کننده در عملیات مقابله کرده و مانع از پاک‌سازی این شهر شوند.

وی افزود: چند اتفاق در این بین به وجود آمده که باعث شده روند عملیات با کندی روبه‌رو شده و در آن خلل به وجود آید. نخست آن که داعش اقدام به گروگان گرفتن زنان و کودکان حاضر در شهر موصل کرده و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند که می‌تواند باعث به وجود آمدن فاجعه شود. از سوی دیگر منطقه «قائم» و «تلعفر» در غرب موصل از مناطقی است که تروریست‌ها از آنجا به حسکه و رقه تردد می‌کنند و یک نوع هماهنگی‌ بین نیروهای داعش و سایر تروریست‌ها در عراق و سوریه از این ناحیه به وجود آمده است.

گزارش‌هایی مبنی بر دستیابی داعش به موشک‌های پیشرفته «تاو» منتشر شده است و گفته شده تعداد زیادی از این موشک‌ها توسط آمریکایی‌ها به سرشبکه‌های عملیاتی گروهک تروریستی داعش تحویل داده شده تا بتوانند با تیپ زرهی ارتش عراق مقابله کنند. بنابراین اگر چنین اخباری صحت داشته باشد، شاهد یک موازنه قدرت به نفع تروریست‌ها خواهیم بود و احتمال دارد که تاخیر جدی در عملیات آزادسازی موصل به وجود بیاید.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با تاکید بر هدایت داعش توسط غربی‌ها در عملیات گفت: باید مدنظر داشته باشیم که آمریکایی‌ها به لحاظ تاکتیکی و میدانی در حال هدایت داعش هستند اما عراقی‌ها و دولت حاکم بر بغداد در صدد هستند تا با کمترین هزینه انسانی این پاک‌سازی تکمیل شود. از این رو عده‌ای بر این عقیده‌اند که در اختیار قرار دادن پایگاه هوایی «القیاره» توسط دولت عراق به آمریکایی‌ها می‌تواند به نوعی هدایت میدانی عملیات موصل را به نفع داعش تغییر دهد. بسیاری از کارشناسان و مفسران امنیتی و نظامی پیش از آغاز عملیات نسبت به هدایت داعش توسط غربی‌ها در محورهای مختلف به خصوص از سمت القیاره هشدار داده بودند اما شاهد بودیم که دولت عراق این پایگاه استراتژیک را با توجه به توافق‌نامه‌هایی که حاصل شده بود، به طرف غربی واگذار کرد.

وی در پایان بیان کرد: باید توجه کرد که نواحی جنوب و غرب تا حدودی در محاصره نیروهای عراقی است؛ اما ظاهراً آمریکایی‌ها مانع ورود نیروهای حشد الشعبی به نواحی غربی شدند. چرا که با ورود بسیج مردمی عراق به این نواحی، درگیری سختی میان آنها و داعش رخ خواهد داد و بدون تردید ورود و خروج تروریست‌ها از خاک عراق به سوریه و بالعکس با مشکل مواجه خواهد شد که این وضعیت به ضرر غربی‌ها خواهد بود. از جهتی دیگر با توجه به عملیات تروریستی که در کرکوک در هفته‌های گذشته صورت گرفت، باید بگوییم ترکیه و آ‌مریکا تا حدود زیادی داعش را جهت‌دهی کرده‌اند و حتی در نقل و انتقال آنها از موصل به کرکوک دخیل بودند. لذا با توجه به وضعیت فعلی احتمال می‌رود که عملیات پاک‌سازی موصل تا حدود زیادی با تاخیر به اتمام برسد و از سمتی دیگر اگر تسلیح تروریست‌ها توسط آمریکا ادامه پیدا کند، بدون شک موازنه میدانی در این بین به هم خواهد ریخت.

کد خبر : ۴۲۴۵۲۸