خبرگزاری کار ایران

خامه‌یار در گفت‌وگو با ایلنا:

ایجاد حاشیه امن برای داعش در موصل هدف اصلی آمریکا است/ مصادره پیروزی، دلیل اصلی انتشار اخبار توقف پاک‌سازی

آمریکا و سایر کشورهای منطقه قبل از شروع عملیات موصل تاکنون در صدد القای خط تخریبی و مصادره پیروزی‌های این عملیات بوده‌اند.

«عباس خامه‌یار» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به انتشار پیوسته برخی اخبار توسط مقام‌های غربی مبنی بر توقف عملیات آزادسازی موصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: کارشکنی‌های آمریکا و اخلال در عملیات پاک‌سازی موصل از ابتدای طراحی این عملیات تاکنون آشکار است. از این جهت شاهد هستیم که غربی‌ها و کشورهای منطقه قبل از شروع عملیات پاک‌سازی موصل تاکنون از طریق رسانه‌های خود اقدام به القای فضای روانی منفی در افکار عمومی عراق کردند که دو محور سیاسی و نظامی مد نظر آنها بود. از سوی دیگر، کشورهای منطقه روی موضوع‌هایی مانند نقض حقوق بشر، سپر انسانی و کشته شدن کودکان عراقی در موصل اقدام به القای خط تخریبی خبری کردند تا بتوانند به نوعی در روند این عملیات خلل ایجاد کنند.

وی افزود: با تمامی این تفاسیر شاهد بودیم که دولت عراق عملیات آزادسازی موصل را کلید زده و حتی قبل از آن مواضع کردها و بسیج مردمی این کشور را به صورت شفاف و رسمی اعلام کرد تا از ایجاد شائبه‌های مختلف جلوگیری کند. در آن زمان و با توجه به برآوردهایی که صورت گرفته بود، دولت عراق اعلام کرد که احتمال دارد بازه زمانی این عملیات طولانی شده و هفته‌ها وقت صرف آن شود. لذا با توجه به پیروزی‌ها و موفقیت‌هایی که در هفته‌های گذشته در محور پاک‌سازی روستاهای موصل و تثبیت نقاط مورد نظر صورت گرفته است، همچنان غربی‌ها و به خصوص مقام‌های ائتلاف ضد داعش درصدد ضربه زدن و مخدوش نشان دادن موفقیت‌های ارتش عراق هستند.

دولت و ارتش عراق با استفاده از مدل پاک‌سازی فلوجه تاکتیک‌های نظامی و احتمالاتی که قرار است در جریان عملیات آزادسازی موصل به وقوع بپیوندد را از طریق رسانه‌های خود منتشر کردند تا همگان بدانند این عملیات از درجه اعتبار بسیار بالایی برخوردار است اما شاهد بودیم که در روزهای اخیر سخنان مقام‌های غربی برای تحت شعاع قراردادن روند اجرایی عملیات موصل به صورت کاملاً رسمی مطرح شد که به نظر می‌رسد این وضعیت نشان از اوج نگرانی آنها در مورد نابود شدن داعش است.

این تحلیلگر مسائل غرب‌ آسیا با تاکید بر عمدی بودن انتشار اخبار کذب در مورد توقف عملیات آزادسازی موصل از سوی غربی‌ها گفت: در هفته‌های گذشته و در سخنانی که مقام‌های ترکیه در دیدارهای دوجانبه خود با سیاستمداران عراق بیان کرده بودند، از زبان نرم‌تری استفاده کردند و حتی در بسیاری از خبرها خصوصاً در روزهای ابتدایی عملیات موصول شاهد مخابره این اخبار توسط رسانه‌های جهانی و حتی خبرگزاری‌های ترکیه بودیم. بنابراین این‌که به یک‌باره اخبار مرتبط با تحت شعاع قراردادن عملیات موصول نمایان می‌شود تا حدودی طبیعی است اما باید بدانیم که غربی‌ها از سال ۲۰۰۳ تاکنون به دنبال تامین  منافع خود در بغداد هستند و به نظر می‌رسد که در محور اول آمریکا قصد دارد از پیروزی موصل به نفع خود و خصوصاً انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری استفاده کند که نوعی مصادره پیروزی محسوب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در محور بعدی هدف از اظهار نظر غربی‌ها در خصوص توقف عملیات موصل به نوعی ایجاد وقفه یا اتلاف وقت در جابه‌جایی نیروهای داعش از موصل به حلب و رقه است تا بتوانند خط عملیات آنجا را تقویت کرده و در صورت سقوط موصل، جبهه جدیدی در سوریه به راه بیندارند یا حداقل جبهه‌های فعلی را تقویت کنند. چراکه در حالت فعلی و با توجه به اعلام بغداد، تمامی تروریست‌ها در عراق هدف عملیات خواهند بود و مسیر جابه‌جایی نیرو از خاک عراق به سوریه هم توسط نیروی هوایی روسیه پوشش داده می‌شود. از این جهت باید بگوییم که تلاش آمریکا در این راستا به نفع تروریست‌ها و برای یافتن راه حل جدید در خصوص وضعیت موصل محسوب می‌شود.

کد خبر : ۴۲۴۱۴۵