خبرگزاری کار ایران

سازمان ملل خواستار تحقیق میانمار درباره خشونت علیه مسلمانان شد

کارشناسان سازمان ملل از میانمار خواستند تا درباره اقدام‌های نیروهای امینتی این کشور مبنی بر خشونت علیه مسلمانان تحقیق کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کارشناسان حقوق‌ بشر سازمان ملل از میانمار خواستند تا دعاوی مرتبط با نیروهای امنیتی مبنی بر کشتار شهروندان غیرمسلح، به آتش کشاندن روستا‌ها و بازداشت‌های غیر قانونی در منطقه‌ای با اکثریت مسلمان را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد.

آژانس‌های امدادرسانی اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۵ هزار نفر که اکثرا از مسلمانان روهینگا بوده‌اند، از زمانی که افراد مسلح به سه پست نظامی در مرزهای شمالی با بنگلادش در تاریخ ۹ اکتبر حمله کردند، آواره شده‌اند.

دولت میانمار که «آنگ سان سوچی»، برنده جایزه نوبل و مشاور کنونی نقش پررنگی در اداره آن دارد، عنوان کرده که نیروهای امنیتی برای یافتن حمله کنندگان، به سرکوب همه ساکنان شهر «مانگدا» در ایالت شمالی «راخین» پرداخته‌اند.

مقام‌های امنیتی اعلام کرده‌اند که ۳۰ نفر از عاملان حمله را کشته و حدود ۵۳ مظنون را نیز در حالی که در جست‌وجوی ۴۰۰ مظنون شبه‌نظامی بودند، کشته‌اند. آن‌ها همچنین موفق شده‌اند تا شمار بالایی اسلحه از پلیس مرزی بگیرند.

گروه‌هایی از اقلیت روهینگا به رویترز گفته‌اند که شهروندان تاوان عملیات نظامی را می‌پردازند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که شمار کشته‌شدگان بالاتر از آمار‌های ارائه شده است.

«یانگی لی» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در میانمار گفت که وی «اتهام‌های مکرر در رابطه با بازداشت‌ها و کشتار‌های فراقانونی که در عملیات امنیتی به رهبری مقام‌های نظامی در حین جست‌و‌جوی حمله‌کنندگان احتمالی به وقوع پیوسته»‌ دریافت کرده است.

لی در بیانیه خود که روز دوشنبه در شهر ژنو صادر شد، اعلام کرد: «آنچه که من را بیش از هر‌چیزی آزار می‌دهد، کمبود دسترسی به ارزیابی‌های مناسب از وضعیت دقیق شرایط در حال حاضر است.»

وی افزود: «‌عملیات پوششی امنیتی تا کنون دسترسی به عوامل بشردوستانه را محدود کرده و به همین واسطه نگرانی‌هایی در رابطه با عواقب این عملیات در محدود کردن دسترسی ساکنان به غذا و موارد ضروری اولیه برانگیخته است.»

نماینده ویژه سازمان ملل در امور آوارگان همچنین خواستار «تحقیقات دقیق و کامل در رابطه با خشونت‌های احتمالی و اتهامی» شده است.     

 

 

کد خبر : ۴۲۲۳۵۳