خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف عملیات داعش در کرکوک، نوعی اعلام موجودیت است/ درگیری نیروهای عراق و ترکیه فاجعه‌بار است

تمامی عملیات‌هایی که به موازات پاک‌سازی موصل صورت می‌گیرد، به نوعی علاوه بر تقویت روحیه عناصر داعش در عراق، مخابره سیگنالی به عمل‌کننده‌ها در سوریه است که به آنها بگویند داعش همچنان زنده است.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح تحرکات داعش در کرکوک و آخرین وضعیت سیاسی و میدانی عملیات آزادسازی موصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: عملیاتی که در روزهای گذشته توسط ۵۰ تا ۷۰ نفر از عناصر داعش در کرکوک صورت گرفت، به نوعی مخابره یک پیام از سوی داعش برای تزریق روحیه به عناصر این گروهک تروریستی محسوب می‌شود. به گونه‌ای که اگر داعش قصد تصرف شهر کرکوک را داشت، تنها به انجام چند عملیات چریکی در مقیاس کوچک بسنده نمی‌کرد. از سوی دیگر، باید توجه داشت که بخش اعظمی از نیروهای شرکت‌کننده در عملیات پاک‌سازی موصل را پیشمرگه‌های کرد تشکیل می‌دهند و به این جهت داعش برای انتقام‌گیری از آنها دست به انجام عملیات تلافی‌جویانه در کرکوک زده است.

وی افزود: آزادسازی مناطق مختلفی از موصل مانند حمدانیه و سایر نقاط دیگر این شهر فشار زیادی را بر داعش وارد آورده است که اگر از قضیه کرکوک بگذریم، عناصر داعش به دلیل فشارهایی که به آنها وارد شده است احتمال دارد دامنه عملیات خود را به بغداد هم بکشانند. چراکه موصل به عنوان مرکز خلافت داعش در عراق یکی از نقاطی است که اگر به صورت کامل پاک‌سازی و تثبیت شود، باعث می‌شود که وجهه این گروهک تروریستی در جهان تخریب شود. لذا تمامی عملیات‌هایی که به موازات پاک‌سازی موصل صورت می‌گیرد، به نوعی علاوه بر تقویت روحیه عناصر داعش در عراق، مخابره سیگنالی است به عمل‌کننده‌ها در سوریه که به آنها بگویند داعش همچنان زنده است. علاوه بر این موضوع گروه‌های دیگر هم اقدام به ایجاد تحرک خواهند کرد و حتی امکان دارد با داعش هم پیمان شوند.

آزادسازی موصل یک پیام بسیار مهم از سوی دولت و ملت عراق برای جهانیان دارد. چراکه شاهد بودیم روز گذشته وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با مقا‌م‌های ترکیه وارد عراق شد و تمامی رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که «اشتون کارتر» پیامی از سوی آنکارا برای بغداد آورده است که عمده این مطلب حول محور راضی کردن حیدر العبادی برای حضور نظامیان ترکیه در عملیات موصل بوده است که تا به این لحظه دولت عراق با این طرح موافقت نکرده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه در مورد دیدار وزیر دفاع آمریکا با نخست‌وزیر عراق گفت: بحث اصلی و فقرات گفت‌وگوی میان وزیر دفاع آمریکا و العبادی موضوع طرح پیشنهادی واشنگتن برای حضور نظامیان ترکیه در آزادسازی موصل بوده است که نخست‌وزیر عراق به صورت واضح اعلام کرد که به هیچ وجه با ورود ترکیه به عملیات موصل موافق نیست و این نه تنها موضع دولت بلکه تصمیم مردم عراق به حساب می‌آید. باید توجه کرد که حتی اگر نخست‌وزیر عراق با ورود نیروهای ترکیه به عملیات موصل موافق کند، نیروهای بسیج مردمی این کشور (الحشد الشعبی) که چیزی حدود ۱۵ هزار نفر برآورد شده‌اند، اجازه تحرک به نظامیان ترکیه را نخواهند داد. چراکه آنها همچنان در مواضع خود حضور دارند و وارد جریان عملیات نشده‌اند و تنها ارتش و پلیس فدرال عراق در حال پیشروی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رابطه خوبی میان دولت عراق و حشدالشعبی وجود دارد و به نظر می‌رسد که العبادی به عنوان فرمانده کل قوای عراق می‌داند که در صورت درگیر شدن نیروهای بسیج مردمی عراق با نظامیان ترکیه چه وضعیتی در موصل اتفاق خواهد افتاد. لذا بعید به نظر می‌رسد که فشار واشنگتن بر بغداد موجب شود تا العبادی به حضور ترکیه در خاک عراق پاسخ مثبت دهد. از منظری دیگر سخنانی که شخصیت‌های سیاسی مانند رئیس جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه در مورد حضور نظامی خود در خاک عراق می‌زنند، تا حدود زیادی مصرف داخلی، فرقه‌ای و مذهبی دارد. چراکه آنها به خوبی می‌دانند اگر بیش از این بخواهند بر مواضع خود اصرار کنند، سطح درگیری لفظی میان آنکارا و بغداد به مجادله سیاسی خواهد انجامید.

کد خبر : ۴۲۱۵۱۱