خبرگزاری کار ایران

انتصاب نخستین معاون اطلاعاتی ناتو

ناتو برای نخستین بار معاونت امنیتی و اطلاعاتی تشکیل داده و یک آلمانی را برای تصدی این سمت انتخاب کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نخستین رئیس بخش اطلاعاتی خود را انتخاب کرده است. این پست برای کمک به پیشرفت در به اشتراک گذاشتن اطلاعات و همکاری‌های ضد‌تروریستی این ائتلاف بین‌المللی طراحی شده است.

«دونالد ترامپ»، نامزد حزب جمهوری‌خواه، به طور مکرر از ناتو به واسطه توجه و تمرکز اندک و ناکافی برای مقابله با تروریسم انتقاد کرده است.

مقام‌های ناتو روز جمعه اعلام کردند که «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل این سازمان، «آرنت فریتاگ فون لورینگ‌اوون» دیپلمات باسابقه آلمانی را به عنوان معاون دبیر کل در امور امنیتی و اطلاعاتی انتخاب کرده است.

این مقام‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که اقدام‌های اولیه معاون دبیرکل جدید در امور امنیتی اطلاعاتی بر روی بهبود به اشتراک‌گذاری اطلاعات در رابطه با نحوه شکل‌گیری و استقرار ارتش روسیه و همچنین گسترش اقدام‌های اطلاعاتی نظامی و شهروندی تمرکز یافته است.

البته مقام‌های مسئول همچنین اعلام کرده‌اند که پست جدید همچنین می‌تواند به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی ضد تروریسم را توسعه دهد و این سازمان را به حوزه‌هایی از همکاری‌های دوجانبه ترغیب کند.

مقام‌های ناتو، تا کنون، این ادعا را که این پست در پاسخ به انتقاد‌های ترامپ ایجاد شده است، رد کرده‌اند.

وی که سفیر آلمان در جمهوری چک بوده و یک دیپلمات کارکشته و ارشد محسوب می‌شود، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به عنوان معاون رئیس سازمان اطلاعاتی فدرال آلمان،‌ مشغول به کار بوده است.

در حالی که برخی از مقام‌ها در واشنگتن خواستار حضور یک آمریکایی برای تصدی این مقام شده بودند، اما در حال حاضر پست‌های معاونت دبیرکلی این سازمان و یک معاونت دیگر از سوی مقام‌های آمریکایی اداره می‌شود.

مقام‌های این ائتلاف همچنین خواستار حضور یک فرد با تجربه اطلاعاتی ارتشی بودند.

پست جدید، شامل تحلیلگران اطلاعاتی شهروندی که اطلاعات برای سفرای ناتو و دبیرکل فراهم می‌آورند، می‌شود.

عملیات ضد تروریستی ناتو، که برای مقابله با نفوذ روسیه طرح‌ریزی شده بود نیز قرار است تا به معاونت جدید پاسخگو باشد.

«دیلان وایت»، سخنگوی ناتو گفت که رئیس اطلاعاتی این سازمان قرار است بخش جدیدی از کارکنان نظامی و شهروندی را نیز رهبری کند.

وایت گفت: «‌همه چالش‌هایی که ما با آن روبه‌رو هستیم، جنبه اطلاعاتی داشته و شامل تروریسم، مانور‌های نظامی مشترک و عملیات ما می‌شود.»

 

 

 

کد خبر : ۴۲۱۳۹۹