خبرگزاری کار ایران

نگاهی به سومین مناظره نامزدهای انتخابات آمریکا؛

مطهرنیا: «قهر سیاسی» خروجی زبان بدن کلینتون و ترامپ/ پیروزی ترامپ دور از ذهن اما محتمل است

کاندیدای ریاست‌جمهوری باید خود را متعلق به تمامی جامعه بداند و حفظ امنیت ملی کشورش را در صدر مواضع خود قرار دهد. بنابراین زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری از مرحله «نقد» به «نفی» می‌رسد و هیچ برنامه‌ای برای ارائه ندارد، در واقع از وجوه اصلی بیرون رفته و یک بی‌هدفی محض را دنبال می‌کند.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تحلیل وضعیت آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مناظره نهایی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در همان فضای تقابل گذشته صورت گرفت. هر چند که محور اصلی و محتوای بنیادین مناظره محصول تقابل بود اما در مناظره آخر صراحت گفتار و آشکار شدن مرزها با توجه به خردورزی سیاسی از سوی کلینتون و بی‌هدف بودن ترامپ نمایان شد. البته نباید از وجود مجری حرفه‌ای این مناظره به سادگی عبور کنیم اما به هر دلیل این حد از تقابل برای آخرین تلاش نامزدها در هدایت افکار عمومی و جلب نظر مردم آمریکا صورت گرفت.

وی ادامه داد: در دو مناظره قبلی تا به این حد شاهد غلظت سطح تقابل میان دو نامزد نبودیم. به گونه‌ای که در مناظره آخر جهانیان شاهد بودند که در ابتدا یا انتهای مناظره نامزدها از دست دادن با یکدیگر خودداری  کردند و این به معنای یک «قهر سیاسی» تلقی می‌شود. از این منظر شاهد به وجود آمدن یک دو قطبی در انتخابات آمریکا خصوصاً در سطح نامزدهای دو حزب بودیم. چراکه در عرف سیاسی (اعم از داخلی یا خارجی) زبان بدن شخصیت و چهره‌ها گویای خیلی از موضوع‌ها بوده و در اینجاست که می‌گوییم در مناظره آخر مرزهای اختلاف نشان داده شد. بنابراین باید بگوییم که هر سه مناظره از حیث محتوایی یکسان ارزیابی می‌شود اما درصد تقابل در مناظره آخر بیشتر بوده است.

سخنان ترامپ نشان می‌دهد که وی بیش از آن که حفظ امنیت ملی ایالات متحده را مد نظر داشته باشد، اقدام به اتخاذ مواضعی می‌کند که طیف عوام و پایین دست جامعه به آنها علاقه دارند. از این منظر باید بگوییم که کاندیدای ریاست‌جمهوری باید خود را متعلق به تمامی جامعه بداند و حفظ امنیت ملی کشورش را در صدر مواضع خود قرار دهد. بنابراین زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری از  مرحله «نقد» به «نفی» می‌رسد و هیچ برنامه‌ای برای ارائه ندارد، در واقع از وجوه اصلی بیرون رفته و یک بی‌هدفی محض را دنبال می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان ترامپ در مورد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه گفت: مواضع ترامپ در قبال پوتین به نوعی ورود ترامپ از متن به حاشیه مناظره بود. از این منظر، اگر رسانه‌های آمریکا با توجه به قدرتمند بودن ساختار سیاسی ایالات متحده در بحث هدف شناسی سیاسی نگرش تخصصی داشته باشد باشند، معلوم می‌شود که نامزد جمهوری‌خواهان از ابتدا استعداد سیاسی نداشته و ندارد کما اینکه وی در محور تجارت و اقتصاد از استعداد بالایی برخوردار است و تحرک میدانی خوبی دارد. اما باید مد نظر داشته باشیم که ایالات متحده تنها بر عنصر اقتصاد تکیه نکرده و باید در محور سیاسی بسیار دقیق باشد. چنانکه روسای جمهوری قبلی هم به این صورت عمل کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جملات ترامپ در مورد اینکه «من اصلاً پوتین را نمی‌شناسم و ندیده‌ام» نشان از ضعف وی دارد. وقتی کاندیدای ریاست جمهوری یک کشور حرفی را همانند این جملات ترامپ به زبان می‌آورد، نشان دهنده این است که وی فاقد شعور سیاسی است. از این منظر آنچه که در منطق سیاسی تا به این لحظه نشان داده است، این بوده که هیلاری کلینتون از شانس بیشتری نسبت به ترامپ برخوردار است اما پیچیدگی دنیای سیاست و گنگ بودن آن موجب شده تا قطعیت این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. از سوی دیگر باید توجه داشت که آمریکا کشور شگفتی‌ها است. بنابراین با توجه به سه مناظره برگزار شده و با عنایت به داده‌های مطروحه می‌توان گفت که ایالات متحده به احتمال زیاد در چهار سال آینده رئیس جمهور دموکرات خواهد داشت. لذا پیروزی احتمالی ترامپ دور از ذهن اما محتمل است. 

کد خبر : ۴۲۰۹۹۳