خبرگزاری کار ایران

داعش از اهالی موصل به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند

یک مقام وزارت دفاع آمریکا و ساکنان موصل می‌گوید، درحالیکه نیروهای مشترک عراقی در حال پیشروی به سمت این شهر هستند، ‌عناصر داعش از مردم به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، اطلاعات موجود نشان می‌دهد «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش به همراه هزاران عنصر این گروه در موصل هستند و به نظر می‌رسد با توجه به این تمرکز تروریست‌ها، احتمالا جنگ برای آزاد سازی موصل طولانی خواهد بود.

طبق این گزارش نیروهای دولتی عراق و پیشمرگه‌های کرد در برخی از مواضع به ۲۰ تا ۵۰ کلیومتری موصل رسیده‌اند.

در همین حال، اهالی موصل اعلام کرده‌اند که عناصر داعش مانع خروج آنها از شهر شده‌اند و شهروندان و غیرنظامیان را در برخی از ساختمان‌هایی که احتمال حمله هوایی به آن‌ها می‌رود، مستقر کرده‌اند.

«جف دیویس» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفته، مشخص است که از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده شود.

سخنگوی پنتاگون افزود: این چند هفته است که دیده می‌شود مانع حرکت مردم می‌شوند و به زور مردم را بازداشت می‌کنند. عملا برخلاف خواست و تمایل مردم مانع خروج آن‌ها از موصل می‌شوند.

جف دیویس از نبرد برای آزادی موصل به عنوان «یک جنگ زشت» یاد کرده و گفته است: اما می‌توانم به شما بگویم که تا حالا شاهد ما پیشرفت‌های خیلی خوب بوده‌ایم، البته این نبرد طولانی خواهد بود و نباید انتظارات را بالا برد چرا که تازه روز اول عملیات است.

در همین حال همزمان با پیشرو ی نیروهای دولتی دو سازمان بین‌المللی روز سه شنبه درباره استفاده احتمالی گروه تروریستی داعش از سلاح‌های شیمیایی هشدار داده‌اند.

کد خبر : ۴۲۰۴۸۸