خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

کمبود سلاح و مهمات، از دلایل درگیری معارضان و تروریست‌هاست/ بیشتر گروه‌های تروریستی به سمت ریاض گرایش دارند

در حالت فعلی و به خصوص زمانی که پیشروی‌ نیروهای ارتش سوریه شروع شده و پیروزی‌هایی نصیب آنها می‌شود، شاهد درگیری میان تروریست‌ها هستیم که دلیل اصلی آن تلفات تسلیحاتی و به خصوص کشته شدن عناصر این گروه است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه درباره تشدید درگیری‌های معارضان سوری و تروریست‌ها عنوان کرد: با توجه به حضور بیش از ۱۷۰ تا ۱۸۰ گروهک تروریستی در سوریه به نظر می‌آید که برخی از آنها مانند «احرار الشام» و گروهک تروریستی «جند الاقصی» با یکدیگر دچار تنش و اختلاف شده‌اند. به گونه‌ای که می‌بایست توجه کنیم تمامی این گروهک‌های تروریستی به صورت غیرمتمرکز در سوریه فعال هستند که البته از سال ۲۰۱۱ تاکنون اختلاف‌هایی میان آنها صورت گرفته است. البته در گذشته شاهد درگیری میان معارضان و تروریست‌ها بوده‌ایم و در روزهای گذشته هم درگیری مسلحانه میان تروریست‌های احرار الشام و جندالاقصی در مناطقی از ادلب گزارش شده است.

وی افزود: دلایل این درگیری‌ها متفاوت است. از ابتدای بحران سوریه تاکنون چندین بار شاهد به وجود آمدن درگیری میان تروریست‌ها بودیم اما دلیل هر کدام از این درگیری‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. به گونه‌ای که در جریان درگیری میان احرارالشام و جندالاقصی، دلیل اصلی، بازداشت چند تن از مقام‌های احرارالشام توسط واحدهای گشت‌زنی و عمل کننده‌های میدانی جندالاقصی گزارش شده است. البته در برخی از این درگیری‌ها سرقت مهمات و تسلیحات یکی از دلایل ایجاد تنش محسوب می‌شود. چرا که در حالت فعلی و به خصوص زمانی که پیشروی‌ نیروهای ارتش و نیروهای مردمی شروع می‌شود و پیروزی‌هایی نصیب آنها می‌شود، شاهد درگیری میان تروریست‌ها هستیم که دلیل اصلی آن تلفات تسلیحاتی و به خصوص کشته شدن عناصر این گروهک‌ها است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در دسته‌بندی تروریست‌ها از حیث خاستگاه و منشاء تامین‌کننده گفت: در زمین بازی و پلان فعلی سوریه، عمده گروهک‌های تروریستی به عربستان، قطر، ترکیه، اسرائیل و بخشی از آنها به آمریکا تعلق دارند. در این میان دو گروهک تروریستی جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) و داعش از عمل کننده‌های مطرح و قوی در میان سایر گروهک‌ها به شمار می‌روند. البته گروه‌هایی مانند جیش الاسلام، ارتش آزاد سوریه، جندالاقصی، احرار الشام و حتی لواء البراء هم در سطوح بعدی قرار دارند. اما پلان عملیاتی آنها به صورت پراکنده است و زیرمجموعه‌های کوچکی برای آنها تعبیه شده است. از این جهت باید بگوییم کشورهایی که به عنوان حامی این گروهک‌ها از سال ۲۰۱۱ تاکنون عمل می‌کنند، در صدد هستند تا بتوانند به نفع خود زمین بازی سوریه را تغییر دهند تا به دنبال آن بتوانند منافع مورد نظر خود را کسب کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عربستان از ابتدای بحران سوریه تاکنون حدود ۳۶ میلیارد دلار کمک مالی به دو گروه داعش و جیش الاسلام ارائه کرده است. اردن هم به موازات عربستان، قطر و سایر دولت‌ها اقدام به کمک به گروه‌های تروریستی فعال در سوریه می‌کند اما شاخص تمامی آنها سعودی‌ها هستند. لذا با توجه به حجم کشورهای حامی نمی‌توانیم بگوییم که به صورت دقیق چند گروه تروریستی در سوریه حضور دارند و تنها می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد. از این منظر، احتمال به وجود آمدن اختلاف میان این طیف‌ها وجود دارد. به عنوان مثال ارتش آزاد با مواضع داعش اختلاف بنیادین دارد. چراکه آنها معتقدند داعش یک ایدئولوژی وارداتی است و عناصر حاضر در آن هم همگی وارداتی هستند ولی ارتش آزاد از دورن نظامیان سوری رشد و نهایتاً خیزش کرده است.

کد خبر : ۴۱۸۳۱۲