خبرگزاری کار ایران

حق‌پناه در گفت‌وگو با ایلنا:

محور گفت‌وگوهای پوتین و اردوغان، اقتصاد و انرژی است/ هماهنگی نانوشته مسکو و آنکارا در پرونده سوریه

اختلاف‌نظرهایی میان روسیه و ترکیه در محورهای مختلف وجود دارد اما در بین اختلاف‌نظرها کاهش سطح تنش را شاهد بودیم.

«جعفر حق‌پناه» تحلیلگر مسائل ترکیه در تشریح محورهای گفت‌و‌گوهای روسای جمهوری ترکیه و روسیه در جریان سفر قریب‌الوقوع «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به ترکیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: ولادیمیر پوتین در دور دوم ریاست جمهوری خود در آذرماه سال ۱۳۹۳ سفری به آنکارا داشت و در آنجا موضوع‌های سیاسی و امنیتی را در دستور کار خود برای مذاکره با طرف ترک قرار داد. حتی توافق‌هایی در حوزه انرژی و سیاسی میان مسکو و آنکارا صورت گرفت که تاسیس نیروگاه هسته‌ای توسط «روس اتم» در خاک ترکیه یکی از مسائل مورد نظر بود. البته در همان زمان اختلاف‌هایی میان دو کشور بر سر پرونده سوریه نمایان شده بود اما شدت آن همانند چند ماه گذشته نبود.

وی افزود: افزایش اختلاف میان روسیه و ترکیه با افزایش درگیری‌ها و به موازات ورود نیروی هوایی روسیه به خاک سوریه را شاهد بودیم که اوج آن را می‌توانیم پس از سقوط جنگده سوخوی روسی بدانیم. البته نباید از اهمیت سفر رییس ستاد مشترک روسیه به ترکیه غافل ماند اما به هر جهت سفر پوتین به ترکیه و دیدار با رجب طیب اردوغان حول روابط اقتصادی و انرژی تشریح خواهد شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان اختلافی میان دو کشور وجود دارد یا خیر، گفت: قطعاً اختلاف‌نظرهایی میان روسیه و ترکیه در محورهای مختلف وجود دارد اما در بین اختلاف‌نظرها کاهش سطح تنش را شاهد بودیم. به گونه‌ای که حمایت ترکیه از پرونده اوکراین یک نوع ضدیت این کشور با سیاست‌های روسیه در اوراسیا را نمایان کرد که البته مسکو نسبت به این موضع آنکارا واکنش نشان داد.

وی در پایان با اشاره به اختلاف دو کشور در خصوص پرونده سوریه خاطرنشان کرد: در مورد پرونده سوریه باید بگوییم تقریباً دغدغه‌های امنیتی آنکارا در زمین بازی سوریه لحاظ شده است. چراکه روسیه عملاً در برخورد با ورود تر‌ک‌ها به جرابلس، واکنش چشم‌گیر نشان نداد. حتی عده‌ای بر این عقیده‌اند که پس از دیدار اردوغان با پوتین در سنت پترزبورگ قرار شد تا اتاق عملیاتی مشترک میان دو کشور برای رصد و هماهنگی تحولات و تحرکات میدانی در سوریه تشکیل شود که گفته می‌شود بخشی از این موضوع مربوط به پوشش دادن ورود نظامیان ترک به جرابلس بوده است. مضاف بر این‌که باید دقت کرد عملکرد روسیه در سوریه با واکنش جدی ترک‌ها مواجه نشده و از این جهت می‌توانیم بگوییم یک هماهنگی میان این دو کشور به صورت نامشهود در پرونده سوریه وجود دارد.

کد خبر : ۴۱۷۴۷۱