خبرگزاری کار ایران

در جهت بررسی حضور نظامی ترکیه؛

عراق خواستار نشست فوری شورای امنیت شد

عراق خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در رابطه با ورود ترکیه به خاک این کشور شد.

به گزارش ایلنا به ایلنا به نقل از رویترز، رسانه‌های دولتی امروز – پنجشنبه - عراق خواستار جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای به بحث گذاشتن حضور ارتش ترکیه در خاک این کشور شد. در همین راستا مناقشه‌ها میان آنکارا و بغداد در رابطه با حضور این نیروها افزایش یافته است.

پارلمان ترکیه هفته گذشته رای به گسترش استفاده از حدود دو هزار نیروی ارتش شده که در شمال عراق حضور پیدا خواهند کرد و قرار است تا به مبارزه با «سازمان‌های تروریستی» بپردازد.

عراق با محکومیت این رای پارلمان ترکیه به این کشور اعتراض کرد. «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق هشدار داد که اقدام ترکیه ممکن است منجر به آغاز یک جنگ منطقه‌ای شود. آنکارا و بغداد روز چهارشنبه سفرای خود را در اعتراض به اظهارات یکدیگر فراخواندند.

تلویزیون دولتی امروز – پنجشنبه – در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت امور خارجه عراق حضور این ارتش را «نقض» قوانین بین‌المللی خواند.

ترکیه اعلام کرده است که ارتش این کشور در عراق به دعوت «مسعود بارزانی»، رئیس‌جمهوری دولت منطقه‌ای کردستان عراق به خاک این کشور وارد شده است. آنکارا با این مقام کرد روابط نزدیکی دارد. بغداد در مقابل اعلام کرده است که چنین دعوتی هرگز انجام نگرفته است.

اکثر نیروهای ارتش ترکیه در پایگاه «بعشیقه» در شمال موصل و نزدیک مرز ترکیه مستقر هستند. آن‌ها در این مکان به مبارزان کرد پیشمرگه و سنی آموزش نظامی می‌دهند. 

کد خبر : ۴۱۷۳۷۵